Kuva laajennetun oppivelvollisuuden piirissä aloittaneiden opintojen kulusta tarkentuu

Kaksi kolmasosaa syksyllä 2021 laajennetun oppivelvollisuuden piirissä aloittaneista nuorista on valmistunut syksyllä 2024. Osa jatkaa opintoja, mutta noin seitsemän prosenttia on ilman tutkintoa tai oppivelvollisuuslain mukaista opiskelupaikkaa.

Opetushallitus julkaisee opetussuunnitelman perusteet kansanopistojen oppivelvollisille suunnatun vapaan sivistystyön koulutukseen

Kansanopistokoulutukselle ei ole aiemmin ollut olemassa kansallisia opetussuunnitelman perusteita. Nyt julkaistut perusteet koskevat kansanopistojen oppivelvollisuusikäisiä eli alle 18-vuotiaita...

Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet on julkaistu 

Opetushallitus on julkaissut tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) perusteet. Koulutuksen perusteissa opetushallitus määrittelee koulutuksen osien keskeiset tavoitteet, sisällön ja...

Eurydice-raportti: Kaikkialla Euroopassa perusopetuksen alaluokilla opetellaan eniten äidinkieltä ja matematiikkaa 

Oppivelvollisuuden aikana pakollisia oppiaineita kaikissa Euroopan maissa ovat muun muassa äidinkieli, matematiikka ja luonnontieteet. Tiedot käyvät ilmi Euroopan komission koulutustietoverkosto Eurydicen raportista, jossa tarkastellaan oppivelvollisuuteen kuuluvan yleissivistävän koulutuksen aikana annettujen oppituntien määriä lukuvuonna 2022–2023.

Oppivelvollisten opintoihin kiinnittymisestä uutta tietoa - entistä harvempi keskeyttänyt ammatilliset opintonsa

Oppivelvollisuutta laajennettiin syksyllä 2021, jolloin oppivelvollisuusikä korotettiin 18 vuoteen. Lakimuutoksen tavoitteena on turvata kaikille elämässä ja yhteiskunnassa tarpeellinen perusosaaminen...

Oppivelvollisten sijoittuminen opetukseen on sujunut toivotusti

Oppivelvollisuusuudistus, siihen liittyvä lainsäädäntö sekä toimintatavat ovat olleet käytössä vuoden 2021 alusta. Muutosprosessi on saatu päätökseen ja muuttuneet käytännöt niin kouluissa ja oppilaitoksissa kuin Opetushallituksessa ovat siirtyneet osaksi perustoimintaa. Nuorten sijoittuminen toisen asteen tai nivelvaiheen koulutukseen on onnistunut hyvin ja koulutuksen ulkopuolella olevien määrä on pysynyt kokonaisuudessaan pienenä.

Hyvän ohjauksen kriteerejä uudistetaan

Hyvän ohjauksen kriteerien tavoitteena on tukea lasten ja nuorten ohjauksen laatua ja tasa-arvoa sekä huomioida ohjauksen kasvava merkitys oppivelvollisuuden laajentamisen myötä. Kriteerit laaditaan arjen työkaluksi perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen ohjaukseen.

Oppivelvollisuuden laajentamisen myötä entistä useampi pääsi nopeasti jatko-opintojen pariin

Aiempaa useampi perusopetuksen keväällä päättänyt nuori näyttää päässeen jatko-opintojen pariin tänä syksynä. Kun vuoden 2020 marraskuussa ilman opiskelupaikkaa oli 2708 keväällä perusopetuksen...

Suurimmassa osassa kuntia vain yksittäisiä oppivelvollisia nuoria ilman opiskelupaikkaa

Edellisessä Opetushallituksen tarkastelussa 30.8. ilman opiskelupaikkaa oli 1206 oppivelvollista. Noin kahdessa viikossa opiskelupaikka on siis löytynyt noin 400 nuorelle. Kunnittain tarkasteltuna...

1206 ysiluokan keväällä päättänyttä yhä vaille opiskelupaikkaa

Elokuun alussa oppivelvollisuusikä nousi 18 vuoteen. Uuden oppivelvollisuuslain mukaan perusopetuksen järjestäjillä on ollut kesän ajan ohjaus- ja valvontavastuu keväällä perusopetuksesta...
Näytetään 1-10/23