HEI ICI -hankkeiden 2017-2020 tuloksia
Korkeakoulutuksen kehitysyhteistyöohjelma HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) tukee suomalaisten ja kehittyvien maiden korkeakoulujen välisiä yhteistyöhankkeita, joiden avulla vahvistetaan ja kehitetään korkeakoulutusta. Ohjelma tarjoaa mahdollisuuden korkeakouluille osallistua kehittyvien maiden korkeakoulusektorin vahvistamiseen. HEI ICI -ohjelma jatkuu uudella ohjelmakaudella vuosina 2020–2024.
Vuosina 2017–2020 HEI ICI -ohjelmaa rahoitettiin 12 miljoonalla eurolla. Rahoituksella toteutettiin 20 hanketta 16 maassa. Hankkeissa vahvistettiin erityisesti kehittyvien maiden korkeakoulutuksen laatua, pedagogisia valmiuksia, korkeakoulutuksen työelämäyhteyksiä sekä opiskelijoiden pääsyä korkeakoulutuksen piiriin.
Ohjelmakauden keskeisimpänä saavutuksena oli korkeakoulutuksen laadun parantaminen kohdemaissa Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ohjelmakauden aikana suomalaiset ja kumppanimaiden korkeakoulut kehittivät ja uudistivat yhdessä lähes 30 tutkinto-ohjelmaa ja yli 50 yksittäistä kurssia eri opintoaloilla. Nämä ohjelmat ja kurssit hyväksyttiin virallisesti osaksi kumppanikorkeakoulujen opintotarjontaa.
Koulutuksissa kehitettiin opettajien metodologisia ja pedagogisia valmiuksia keskittyen erityisesti innovatiivisiin oppijakeskeisiin menetelmiin. Lisäksi useissa hankkeissa vahvistettiin tutkimuskapasiteettia. Korkeakoulujen toimijat julkaisivatkin yli 100 tutkimusartikkelia HEI ICI -hankkeisiinsa liittyen ohjelmakauden aikana.
Lue lisää tuloksista ohjelmakauden synteesiraportista: Results of the HEI ICI programme 2017-2020
Ulkoministeriö rahoittaa HEI ICI -ohjelman Suomen kehitysyhteistyörahoista ja Opetushallitus vastaa ohjelman hallinnoinnista.
Tutustu HEI ICI -hankkeisiin

BUCSBIN
Startup-pöhinää Nepaliin – BUCSBIN -hankkeessa oululainen opetusmetodi valloitti nepalilaisten sydämet.

EARLI
Samalla energialla valot useampaan kotiin – EARLI-hanke paransi energiatehokuutta Tansaniassa, Mosambikissa ja Etiopiassa.

eLearning FinPal
”Koulutus on palestiinalaisille tie vapauteen” – yliopisto-opetus modernisoitui suomalaisten ja palestiinalaisten hankkeessa.

PECOLO
Kansanterveyttä Kolumbiaan – lääkäri Jeadran Malagón-Rojas innostui fermentoiduista ruoista tutkijavaihdossa Turussa.

TECIP
”Kehitysyhteistyön tulee lähteä aidoista tarpeista” – suomalaiset ja etiopialaiset paransivat inklusiivista opettajankoulutusta yhdessä.
Englanninkieliset tiivistelmät hankkeista

BUSCO
The BUSCO project contributed to sustainable and resilient communities through co-creation between universities and businesses in Tanzania and Finland.

ELFA2
The project applied an action research approach to capacity development, with an emphasis on the Eritrean contexts of teacher education and education, with the ultimate aim of improving the quality and relevance of education in Eritrea.

FishEDU
The FishEDU project built capacity at Kyrgyz National Agrarian University (KNAU) to develop fisheries and aquaculture training. The collaboration included training of trainers, developing teaching and study material and building the teaching infrastructure at KNAU.

Geo-ICT
The Geo-ICT collaboration focused on improving the quality of higher education and research environment in the sector of geospatial-ICT in four Tanzanian universities.

IRIS
The IRIS project connected the Tanzanian Tumaini Dar Es Salaam College with its surrounding local society under the framework of reverse innovation, which focuses on phenomena arising from local communities.

KENFIN-EDURA
The KENFIN-EDURA collaboration strengthened the role of the partner institutions in societal development and improved the higher education and research in the areas of health promotion and healthy lifestyles.

LMEU
The LMEU project played an important role in modernizing higher education leadership and management capacities in Ethiopia.

MARIBILIS
The MARIBILIS project developed higher education competences in the field of maritime, fisheries and logistics in Namibia.

PARFORM
The PARFORM project strengthened forestry education and research in Laos and Myanmar in order to enhance the management and sustainable use of the region's forest resources.

PBL East Africa
The project established best practices in problem-based learning (PBL) for innovation, engaged several disciplines, empowered students, and developed an approach to critically address societal challenges in facilitated real-world situations.

SHUREA
The SHUREA project improved capacity in partner countries to conduct human rights research and provide research-based teaching in human rights.

SuMNatuRe
The SuMNatuRe project enhanced sustainable development and democracy in Mozambique by promoting higher education and increasing the knowledge on sustainable natural resource and land-use planning.

TAITAGIS
The TAITAGIS project developed a Master’s degree programme in Geoinformatics for the young under and postgraduate students at the Taita Taveta University, and build teacher capacity in the field through Training of Trainers education.

TELECOM
The TELECOM for YTU project responded to the needs of the expanded telecom sector by setting up Telecommunication degree programs at Bachelor and Master levels in the partner university in Myanmar.

TPP-Nepal
The TPP-Nepal project enhanced the quality and relevance of education in Nepal by improving the access to teacher qualification upgrading programs via Open and Distance Learning (ODL).