Hyppää pääsisältöön

HEI ICI -hankkeiden 2017-2020 tuloksia

Ohjelmakauden 2017–2020 aikana uudistettiin lähes 30 tutkinto-ohjelmaa ja yli 50 yksittäistä kurssia. Korkeakoulujen yhteistyön keskeisimpänä saavutuksena oli koulutuksen laadun parantaminen kumppanimaiden korkeakouluissa.

Korkeakoulutuksen kehitysyhteistyöohjelma HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) tukee suomalaisten ja kehittyvien maiden korkeakoulujen välisiä yhteistyöhankkeita, joiden avulla vahvistetaan ja kehitetään korkeakoulutusta. Ohjelma tarjoaa mahdollisuuden korkeakouluille osallistua kehittyvien maiden korkeakoulusektorin vahvistamiseen. HEI ICI -ohjelma jatkuu uudella ohjelmakaudella vuosina 2020–2024.

Vuosina 2017–2020 HEI ICI -ohjelmaa rahoitettiin 12 miljoonalla eurolla. Rahoituksella toteutettiin 20 hanketta 16 maassa. Hankkeissa vahvistettiin erityisesti kehittyvien maiden korkeakoulutuksen laatua, pedagogisia valmiuksia, korkeakoulutuksen työelämäyhteyksiä sekä opiskelijoiden pääsyä korkeakoulutuksen piiriin.

Ohjelmakauden keskeisimpänä saavutuksena oli korkeakoulutuksen laadun parantaminen kohdemaissa Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ohjelmakauden aikana suomalaiset ja kumppanimaiden korkeakoulut kehittivät ja uudistivat yhdessä lähes 30 tutkinto-ohjelmaa ja yli 50 yksittäistä kurssia eri opintoaloilla. Nämä ohjelmat ja kurssit hyväksyttiin virallisesti osaksi kumppanikorkeakoulujen opintotarjontaa.

Koulutuksissa kehitettiin opettajien metodologisia ja pedagogisia valmiuksia keskittyen erityisesti innovatiivisiin oppijakeskeisiin menetelmiin. Lisäksi useissa hankkeissa vahvistettiin tutkimuskapasiteettia. Korkeakoulujen toimijat julkaisivatkin yli 100 tutkimusartikkelia HEI ICI -hankkeisiinsa liittyen ohjelmakauden aikana.

Lue lisää tuloksista ohjelmakauden synteesiraportista:  Results of the HEI ICI programme 2017-2020

Ulkoministeriö rahoittaa HEI ICI -ohjelman Suomen kehitysyhteistyörahoista ja Opetushallitus vastaa ohjelman hallinnoinnista. 

Tutustu HEI ICI -hankkeisiin

BUCSBIN

BUCSBIN

Startup-pöhinää Nepaliin – BUCSBIN -hankkeessa oululainen opetusmetodi valloitti nepalilaisten sydämet.

EARLI

EARLI

Samalla energialla valot useampaan kotiin – EARLI-hanke paransi energiatehokuutta Tansaniassa, Mosambikissa ja Etiopiassa.

eLearning FinPal

eLearning FinPal

”Koulutus on palestiinalaisille tie vapauteen” – yliopisto-opetus modernisoitui suomalaisten ja palestiinalaisten hankkeessa.

PECOLO

PECOLO

Kansanterveyttä Kolumbiaan – lääkäri Jeadran Malagón-Rojas innostui fermentoiduista ruoista tutkijavaihdossa Turussa.

TECIP

TECIP

”Kehitysyhteistyön tulee lähteä aidoista tarpeista” – suomalaiset ja etiopialaiset paransivat inklusiivista opettajankoulutusta yhdessä.

Englanninkieliset tiivistelmät hankkeista

BUSCO

BUSCO

The BUSCO project contributed to sustainable and resilient communities through co-creation between universities and businesses in Tanzania and Finland.

ELFA2

ELFA2

The project applied an action research approach to capacity development, with an emphasis on the Eritrean contexts of teacher education and education, with the ultimate aim of improving the quality and relevance of education in Eritrea.

FishEDU

FishEDU

The FishEDU project built capacity at Kyrgyz National Agrarian University (KNAU) to develop fisheries and aquaculture training. The collaboration included training of trainers, developing teaching and study material and building the teaching infrastructure at KNAU.

Geo-ICT

Geo-ICT

The Geo-ICT collaboration focused on improving the quality of higher education and research environment in the sector of geospatial-ICT in four Tanzanian universities.

IRIS

IRIS

The IRIS project connected the Tanzanian Tumaini Dar Es Salaam College with its surrounding local society under the framework of reverse innovation, which focuses on phenomena arising from local communities.

KENFIN-EDURA

KENFIN-EDURA

The KENFIN-EDURA collaboration strengthened the role of the partner institutions in societal development and improved the higher education and research in the areas of health promotion and healthy lifestyles.

LMEU

LMEU

The LMEU project played an important role in modernizing higher education leadership and management capacities in Ethiopia.

MARIBILIS

MARIBILIS

The MARIBILIS project developed higher education competences in the field of maritime, fisheries and logistics in Namibia.

PARFORM

PARFORM

The PARFORM project strengthened forestry education and research in Laos and Myanmar in order to enhance the management and sustainable use of the region's forest resources.

PBL East Africa

PBL East Africa

The project established best practices in problem-based learning (PBL) for innovation, engaged several disciplines, empowered students, and developed an approach to critically address societal challenges in facilitated real-world situations.

SHUREA

SHUREA

The SHUREA project improved capacity in partner countries to conduct human rights research and provide research-based teaching in human rights.

SuMNatuRe

SuMNatuRe

The SuMNatuRe project enhanced sustainable development and democracy in Mozambique by promoting higher education and increasing the knowledge on sustainable natural resource and land-use planning.

TAITAGIS

TAITAGIS

The TAITAGIS project developed a Master’s degree programme in Geoinformatics for the young under and postgraduate students at the Taita Taveta University, and build teacher capacity in the field through Training of Trainers education.

TELECOM

TELECOM

The TELECOM for YTU project responded to the needs of the expanded telecom sector by setting up Telecommunication degree programs at Bachelor and Master levels in the partner university in Myanmar.

TPP-Nepal

TPP-Nepal

The TPP-Nepal project enhanced the quality and relevance of education in Nepal by improving the access to teacher qualification upgrading programs via Open and Distance Learning (ODL).