Oppimisen periaatteita ja oppimateriaalia ei voi erottaa toisistaan, sillä oppimateriaalissa on aina jokin pedagoginen lähtökohta, ja se näkyy materiaalissa selvemmin tai peitetymmin. Digitaalinen teknologia tarjoaa paljon enemmän vuorovaikutteisia ja toiminnallisia mahdollisuuksia eli tarjoumia kuin painettu oppimateriaali, ja nämä toiminnalliset mahdollisuudet ovat erityisen oleellisia laadun piirteitä arvioitaessa e-oppimateriaalia. Tärkeä ensimmäinen e-oppimateriaalin arviointikysymys onkin ”mitä tällä materiaalilla voi tehdä”.
Kaikkia ns. hyvän oppimisen piirteitä ei ole mahdollista kiinnittää oppimateriaaliin, mutta oppimateriaali voi tukea joitakin toimintoja paremmin kuin toisia tai oppimateriaali voi olla tarkoitettu tietyntapaiseen oppimiseen. Siksi näissä e-oppimateriaalin laatukriteereissä on jonkin verran avattu myös yleistä pedagogista ajattelua ja kuvattu keskeisiä ominaisuuksia, jotka oppimisen tutkimuksen perusteella auttavat oppimista tehokkaimmin. E-oppimateriaalin ohella oppimisalusta vaikuttaa siihen, millaisia toiminnan mahdollisuuksia käyttäjällä, oppilaalla tai opiskelijalla on. Esimerkiksi useat yhteisölliset toiminnallisuudet edellyttävät oppimisalustan kehittämistä tukemaan yhteistä työskentelyä, eikä yksittäinen oppimateriaali voi tarjota yhteisöllisen oppimisen työkaluja. Kaikkia ihanteellisen pedagogiikan piirteitä ei siis löydy yksittäisestä e-oppimateriaalista. Silti on oleellista, että e-oppimateriaalin piirteet kuitenkin suosivat pedagogisesti parhaita piirteitä.
Yleiset ja yhteiset laatukriteerit
Oppimateriaalin tärkeimmät ja tavoitelluimmat piirteet perustuvat jonkin verran myös oppiaineen erilaisiin didaktisiin tavoitteisiin, jotka ohjaavat oppimateriaalin suunnittelua ja käyttöä. On erilaista opetella esimerkiksi englannin kieltä kuin fysiikan lakeja. Toisaalta, kaikessa oppimisessa on samat perusperiaatteet, esimerkiksi oman oppimisen arvioinnin merkitys, opittavan soveltaminen reaalimaailman ilmiöihin tai yhteisöllisen tiedon tuottamisen tärkeys, joita voi soveltaa kaikkien aineiden verkkomateriaaleissa. Näitä laatukriteereitä ei ole ollut mahdollista tehdä yksilöidysti jonkin oppiaineen didaktisiin lähtökohtiin, joten soveltamisessa on käytettävä tervettä pedagogista järkeä.
E-oppimateriaalin määrittelyä
E-oppimateriaalilla tarkoitetaan kaikkea verkossa saatavilla olevaa oppimateriaaliksi tarkoitettua sisältöä. Samaa tarkoitetaan usealla termillä; puhutaan esimerkiksi verkko-oppimateriaalista tai digitaalisesta oppimateriaalista. Käsitteet eivät ole vakiintuneita, ja näissä laatukriteereissä käytetään Opetushallituksen käytännön mukaisesti e-oppimateriaali-termiä.
E-oppimateriaalia ovat esimerkiksi verkosta saatavat jotakin ilmiötä simuloivat oppimisaihiot, opetukseen tarkoitetut kuvapankit, itsenäiset verkkokurssit ja oppikirjojen oheismateriaalit. Oheinen kuva on peräisin julkaisusta Verkkomateriaalin laatukriteerit (näiden laatukriteerien aikaisemmasta versiosta, tässä hiukan muunneltuna), ja siinä ryhmitellään erilaisia e-oppimateriaaleja seuraavasti:
Materiaalityyppi | Määritelmä | Esimerkki |
---|---|---|
Oppimisaihio | monikäyttöinen, rajatun sisällön tai toiminnan kokonaisuus | harjoitus, simulaatio, havainnollistus |
Teemakokonaisuus | tiettyyn teemaan liittyvä kokonaisuus, jossa on erilaisia toiminnallisia osioita, esimerkiksi oppimisaihioita | sää ja ilma kokonaisuus, jossa on sekä tekstisisältöä että tehtäviä |
Oppimisaihiopankki |
teemapohjainen oppimisaihioiden kokoelma | matematiikan tehtäväpankki |
Kurssin osa tai koko kurssi | sisältöä ja oppimisen ohjausta, lisäksi esimerkiksi oppimisaihioita | etälukion verkkokurssi, johon liittyy aihioita, ohjausta sekä yhteisöllistä työskentelyä oppimisalustalla |
Oheisaineisto | toista oppimateriaalia, esimerkiksi kirjaa, täydentävä materiaali | verkkoon laitetut oppikirjan lisätehtävät tai syventävä materiaali |
Opettajan aineisto | opettajan työtä ohjaava ja tukeva aineisto | työohje, käsikirja, esitysrunko, projektiohje |
Verkossa on luonnollisesti paljon muutakin oppimisen ja opetuksen avuksi ja tueksi sopivaa materiaalia, joka parhaimmillaan on erinomaista aineistoa oppimisessa. Laatukriteereitä voi luonnollisesti käyttää myös niiden pedagogiseen arviointiin.