PISA (Programme for International Student Assessment) on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön, OECD:n, jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, joka tuottaa vertailutietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista sekä oppimisesta kouluajan ulkopuolella. Tutkimus selvittää kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteiden sisältöalueilla. Lisäksi PISA tutkii oppimista tukevia asenteita ja taitoja, opiskeluympäristöä sekä oppilaiden suhtautumista kouluun ja oppimiseen. Ensimmäinen PISA-tutkimus järjestettiin vuonna 2000, jolloin myös Suomi osallistui siihen ensimmäisen kerran.
Kansainväliset koulutusarvioinnit
Kansainvälisellä TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) vertailututkimuksella selvitetään matematiikan ja luonnontieteiden osaamista peruskoulun 4. ja 8. luokalla. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa tutkimuspohjaista tietoa, jota voidaan hyödyntää sekä koulutusjärjestelmän että matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittämiseen. Tutkimus on toteutettu 4 vuoden välein vuodesta 1995 alkaen. Suomi osallistui tutkimukseen ensimmäisen kerran vuonna 1999. Tutkimusta koordinoi IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) on kansainvälinen lukutaitotutkimus, jossa arvioidaan 4. luokan oppilaiden luetun ymmärtämistä. Hanke pyrkii edistämään koulutusjärjestelmiä ja lukemisen opetusta osallistuvissa maissa. Keskiössä ei ole yksittäisten oppilaiden, koulujen tai opettajien arviointi, vaan päämääränä on tuottaa kattavaa ja luotettavaa tietoa lukemisen ymmärtämisen tasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus on toteutettu 5 vuoden välein, vuodesta 2001 lähtien. Suomi osallistui ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tutkimusta koordinoi IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) on kansainvälinen tutkimus, joka keskittyy nuorten yhteiskunnallisten tietojen, asenteiden ja sitoutumisen sekä näissä tapahtuneiden muutosten tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009, jolloin myös Suomi osallistui ensimmäisen kerran. Tutkimusta koordinoi IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
ICILS (International Computer and Information Literacy Study) -tutkimuksessa selvitetään nuorten monilukutaitoa ja tietokoneen käyttötaitoa ja -harrastuneisuutta, ohjelmoinnillista ajattelua sekä opettajien ja koulujen valmiuksia tietotekniikan hyödyntämiseen opetuksessa. Kohderyhmänä ovat peruskoulun 8. luokan oppilaat sekä koulujen opettajat ja rehtorit. Ensimmäisen kerran tutkimus toteutettiin vuonna 2013 ja Suomi liittyi siihen mukaan vuonna 2018. Tutkimusta koordinoi IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) on OECD:n hallinnoima ohjelma, joka kerää vertailukelpoista tietoa 16-65-vuotiaiden aikuisten perustaidoista eri maissa. PIAAC-tutkimus tunnetaan kansainvälisesti myös nimellä Survey of Adult Skills. PIAAC-tutkimuksen tehtävät liittyvät lukutaitoon, numerotaitoon ja ongelmanratkaisutaitoon. Tehtävien lisäksi tutkimuksen laajassa taustakyselyssä kartoitetaan mm. vastaajien koulutusta, työkokemusta sekä taitojen käyttöä työssä ja vapaa-ajalla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko aikuisväestön perustaidot riittävällä tasolla nykyajan työ- ja arkielämän vaatimuksiin sekä perustaitojen yhteyttä sosiaaliseen ja taloudelliseen hyvinvointiin. Tutkimuksen ensimmäinen aineistonkeruu suoritettiin vuosina 2011-2017 (Suomessa vuosina 2011-2012) ja ensimmäiset tulokset julkaistiin 2013. Toinen tutkimuskierros käynnistyi syyskuussa 2022.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) on OECD:n alaisuudessa toteutettu kansainvälinen opetuksen ja oppimisen tutkimus. Tutkimuksessa selvitetään opettajien ja rehtoreiden käsityksiä omasta ammatillisesta kehittymisestä, koulun työskentelyilmapiiristä ja johtamisesta sekä niiden vaikutuksista opetukseen ja oppimiseen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kansainvälistä vertailutietoa opetuksen, kasvatuksen, oppimisen ja johtamisen käytännöistä sekä laadukkaaseen koulutukseen liittyvistä tekijöistä. TALIS on toteutettu viiden vuoden välein vuodesta 2008, Suomi osallistui tutkimukseen ensimmäisen kerran vuonna 2013.
Päivitetty