Kaksi oppilaasta ja opettaja tietokoneiden äärellä

 

OSA 1. 

Mitä on tekoäly?
Mitä tekoälyllä tarkoitetaan?
Tekoälyn ja tekoälypohjaisen oppimisanalytiikan käytön mahdollisuudet opetuksessa ja oppimisessa
Tekoäly opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden tavoitteiden näkökulmasta
Oppijan aktiivinen rooli tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäjänä

Taustatietoa

Artikkeleita, julkaisuja, mallinnuksia, suosituksia ja viitekehyksiä syvempään perehtymiseen

Tekoäly, vinoumat ja virhepäätelmät

Vinoumien ja virhepäätelmien vaikutus tekoälyn opetus- ja oppimiskäyttöön

 

OSA 2. 

Tietosuoja ja yksityisyys

EU:n tietosuoja-asetus ja kansallinen lainsäädäntö tekoälyn opetus- ja oppimiskäytössä

Tekijänoikeudet

Tekijänoikeuksiin liittyvät lainsäädännölliset kysymykset tekoälyn opetus- ja oppimiskäytössä

EU:n tekoälyasetus

EU:n tekoälysäädöksen (Artificial Intelligence Act) ja datasäädöksen (Data Act) sekä muiden EU:n digisäädösasetusten keskeinen sisältö ja vaikutukset

 

OSA 3.

Tekoälyn mahdollisuuksia opetuksen ja opiskelun tukena

Turvallinen ja eettinen tekoälyn käyttö
Tekoälyn pedagogisesta käytöstä
Tekoälystä eri koulutusasteilla
Esimerkkejä tekoälyn monista rooleista opetuksessa ja opiskelussa
 

Tekoäly oppimisen ja osaamisen arvioinnissa

Tekoälyn käyttö ja arviointi varhaiskasvatuksessa ja yleissivistävässä koulutuksessa
Tekoälyn käyttö ja arviointi ammatillisessa koulutuksessa
Tekoäly ja arviointi vapaassa sivistystyössä ja tutkintoon valmentavassa koulutuksessa

 

OSA 4.

Tekoäly ja muuttuva lukutaito

Lukutaidon merkityksestä tekoälyn aikakaudella
Tekoälyn lukutaito on osa monilukutaitoa
Lukutaito ja generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen koulutuksessa
Tekoäly monilukutaidon kehittämisessä – käytännön esimerkkejä

 

OSA 5.

Näkökulmia muuttuviin osaamistarpeisiin

Tekoäly yhteiskunnassamme 

Tekoälyosaaminen

 

Tulevaisuusnäkymiä

Miltä tekoälyn hyödyntämisen tulevaisuus näyttää?

 

OSA 6.

Tekoäly ja kestävä kehitys

Kestävästä kehityksestä
Tekoälyn ekologinen jalanjälki ja kädenjälki
Tekoäly, kestävä kehitys ja pedagoginen toiminta


Tekoälyn etiikka

Tekoäly ja etiikka koulutuksessa
Etiikka eri näkökulmista

 

Tekoälysuositusten käyttöönotto

Jatkokehitys

 

Opetushallitus tuottaa tekoälysuositukset yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. 

Tekoälysuositukset julkaistaan vuonna 2025 Opetushallituksen nettisivuilla oph.fi/tekoälysuositukset. Opetushallitus tiedottaa varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä suosituksen valmistumisesta. 

Suositukset julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ilmoittautuminen tekoälysuositusten valmisteluun on päättynyt. 

Lisätietoa:
Opetusneuvos Päivi Leppänen, puh. 029 533 1941
Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa, puh. 029 533 1371

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi [at] oph.fi


Päivitetty