Käsityön opetukseen liittyy monia digitaalisen työskentelyn tai valmistuksen menetelmiä sekä sellaisten puhdasta työskentelytilaa vaativien materiaalien työstöä, josta käsittelyn aikana syntyy haitallisia päästöjä (käryjä ja höyryjä). Näille työmenetelmille on hyvä varata erillinen ikkunallinen työtila siten, että tilassa on huomioitu äänieristys ja kullekin toiminnolle riittävät kohdepoistot sekä tehokas yleisilmanvaihto, jolloin voidaan hallita työstöstä syntyviä kaasuja ja kemikaalipäästöjä. Monitoimitilaan voidaan sijoittaa edellisten lisäksi robotiikan, ohjelmoinnin ja elektroniikan opetussarjat.
Muovimateriaalien lämpökäsittelyn linjan sijoittamista monitoimitilaan on hyvä harkita. Näin on mahdollista keskittää kaikki muovimateriaalien käsittely käsityön oppimis- ja työympäristössä selkeäksi työskentelyn kokonaisuudeksi. Tilan käytön periaatteet määritellään pedagogisessa suunnitelmassa.
Tilaan sijoitettavien 3D-tulostinten kohdalla on huomioitava, että 3D-tulostus aiheuttaa altistusta hengitysteitse tai ihon kautta tulostusmateriaalipölylle, nanohiukkasille, kaasumaisille yhdisteille ja erilaisille kemikaaleille tulostuksen eri työvaiheissa (esikäsittely, tulostus ja tulostetun kappaleen jälkikäsittely). Turvallisesta 3D-tulostuksesta Työterveyslaitos on laatinut tietokortin.
Laserleikkurin sekä polttopiirrin- ja polttokolvityöskentelyn työpisteiden välittömään läheisyyteen sijoitetaan kohonneen tulipalovaaran vuoksi riittävä määrä käsisammuttimia. Silmiin kohdistuva lasersäteily vältetään hankkimalla koneita, joissa suojaus on hoidettu korkeatasoisesti. Työskentelyssä käytetään tarvittaessa henkilösuojaimia.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Monitoimitila suunnitellaan usein suunnittelutilan tai -aulan välittömään läheisyyteen. Monitoimitilasta on myös oltava hyvät kulkuyhteydet käsityön yleistyötiloihin siten, että tilassa kulkevat ja työskentelevät oppilaat ovat koko ajan oman vastuuopettajan valvonnassa.
Materiaalien työstämiseen käytettävä aika monitoimitilassa vaihtelee. 3D-tulostimien valmistusprosessit ovat usein aikaa vieviä ja laserleikkurin avulla kappaleiden työstäminen vaatii onnistuakseen useita materiaalikokeiluja. Muovin kuumalankaleikkaaminen voi vaatia useita lyhyitä käyntikertoja tilassa. Tilan käyttö edellyttää hyvää suunnittelua, jotta tilapäiset ruuhkat voidaan välttää ja työskentelyn valvonta on mahdollista.
Monitoimitila voi olla myös muiden taide- ja taitoaineiden tai oppiaineiden käytössä ja sijoitettuna koulun muihin tiloihin nähden siten, että käsityön oppimis- ja työympäristöstä on tilaan sujuva ja valvottu kulkuyhteys. Mikäli käsityön oppimis- ja työympäristössä sijaitseva monitoimitila on erillinen tila, tulee tilan oven olla lukittavissa ja tilan käytöstä sopia koulun opettajien kesken siten, ettei käsityön opetusryhmien työturvallisuus vaarannu monitoimitilan ollessa samanaikaisesti muun kuin käsityön opetusryhmän käytössä. Mikäli tilaan suunnitellaan kaksi tai useampi kulkuovi, tulee kaikkien ovien olla lukittavia ja kulku työtilaan valvottavissa.
Esimerkkipinta-ala:
- monitoimitila (voi liittyä suunnittelu- tai oppimisaulaan), 10–25 m2