Kansalliset verkostot ja hankkeet
Kokeiluja ja kuulumisia verkostoista ja hankkeista
Kehittämisverkostojen ja hankkeiden tavoitteena on uudistaa toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa, edistää oppilaiden oppimista, kouluviihtyvyyttä ja motivaatiota, tukea opettajien osaamisen kehittymistä ja työssä jaksamista, kehittää johtamisen käytäntöjä sekä luoda ja levittää uusia innovaatioita.

Ammatillisen koulutuksen johdon verkosto
Ammatillisen koulutuksen johdon verkosto on avoin verkosto ammatillisen koulutuksen johdolle. Tältä sivulta saat lisätietoa verkoston toiminnasta.

Ammatillisen koulutuksen kielitietoisuusverkosto
Verkoston tavoitteena on lisätä ymmärrystä kielitietoisuudesta ammatillisessa koulutuksessa, tukea ammatillisen koulutuksen järjestäjiä kielitietoisten opetus- ja ohjauskäytänteiden hyödyntämisestä koulutuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukena sekä tukea monikielisyyden toteutumista ammatillisessa koulutuksessa.

Ammatillisen koulutuksen laatuverkosto ja EQAVET-verkosto
Ammatillisen koulutuksen kansallinen laatuverkosto on vapaaehtoisuuteen perustuva laadunhallintatyötä tekevien yhteistyöverkosto.

Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa -verkosto
Verkoston tavoitteena on tukea ammatillisen koulutuksen järjestäjiä digitalisaation mahdollisuuksien monipuolisessa hyödyntämisessä koulutuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukena. Verkosto on kaikille ammatillisen koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille avoin.

Esi- ja perusopetuksen digitalisaation verkostojen verkosto
Esi- ja perusopetuksen digitalisaation verkostojen verkosto on kuntaverkostojen, valtion, yritysten ja muiden keskeisten toimijoiden yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on edistää digitalisaatiota. Verkosto toimii esi- ja perusopetuksen digitalisaation sateenvarjona. Jokainen taho tuo verkostoon oman osaamisensa ja tiedon.

Harrastamisen Suomen malli – Oppilaille mieluisia ja maksuttomia harrastuksia k…
Harrastamisen Suomen mallin tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Malli on käytössä 249 kunnassa. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää kunnille hakemusten perusteella avustusta mallin mukaisen harrastustoiminnan toteuttamiseen.

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa kokeilun kaksivuotisesta esiopetuksesta. Kokeilu kestää elokuun 2021 alusta toukokuun 2024 loppuun. Opetushallitus on laatinut opetussuunnitelman perusteet kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua varten.

Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
Opetushallitus tukee kasvatus- ja koulutusalan johtajia, jotka haluavat toteuttaa ammatillisen kasvun strategioita, rakentaa johtamisvalmiuksia sekä kehittää omia taitojaan johtajina.

Kehittämiskouluverkosto Majakka
Sivua päivitetään, ja ei ole tällä hetkellä käytettävissä.

Kestävyyskasvatuksen kehittämishanke
Kestävyyskasvatuksen kehittämishanke tukee kasvatuksen ja koulutuksen toimintakulttuurin muutosta kohti ekologisesti kestävämpää tulevaisuutta. Hanke kutsuu koko kasvatus- ja koulutusyhteisön mukaan tähän työhön.

Kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan vastainen työ
Opetushallitus laatii kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisyyn keskittyvän verkkosivuston liittyen OKM:n toimenpideohjelmaan ja STM:n Lapsistrategiaan. Sivusto suunnitellaan yhteistyössä eri tahojen kanssa, oppilaita ja opiskelijoita kuullen sekä kodin ja koulun yhteistyötä tukien.

Lapsen oikeuksien sivusto 2023
Lapsen oikeuksien ja lapsistrategian sivusto opettajille ja muille koulutuksen ja kasvatuksen ammattilaisille julkaistaan alkuvuonna 2023.

Liikkuva koulu – Aktiivisempia ja viihtyisämpiä koulupäiviä
Liikkuvissa kouluissa ajatellaan asioita uusilla tavoilla: esimerkiksi istutaan vähemmän, tuetaan oppimista toiminnallisilla menetelmillä, liikutaan välitunneilla ja kuljetaan koulumatkat omin lihasvoimin. Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan.

Liikkuva opiskelu – Aktiivisuutta ja opiskelukykyä
Liikkuva opiskelu -ohjelman tavoitteena on lisätä liikkumista ja opiskelukykyä toisella asteella ja korkeakouluissa. Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä, joka on yhteydessä opintojen sujumiseen, hyvinvointiin ja tulevaan työkykyyn.

Liikkuva varhaiskasvatus – Varhaiskasvatuksen liikkumis- ja hyvinvointiohjelma
Jokaisella lapsella tulee olla päivittäinen mahdollisuus liikkumiseen ja liikunnan iloon. Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmaa toteutetaan oman yksikön lähtökohdista, pienten askelten ideologialla ja jatkuvan kehittämisen mallia hyödyntäen.

Loisto – Varhaiskasvatuksen kehittämisverkosto
Opetushallituksen koordinoima varhaiskasvatuksen kehittämisverkosto Loisto edistää varhaiskasvatuksen alueellista ja kansallista kehittämistä.

LUKE - Lukioiden kehittämisverkosto
LUKE-verkosto on kaikille lukioille avoin valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyöverkosto. Sen tarkoituksena on edistää lukiokoulutuksen uudistamista ja lukioiden yhteistyötä.

Lukuliike
Lukuliike haastaa suomalaiset tartuttamaan lukuintoa ja varmistamaan, että kaikilla lapsilla ja nuorilla on riittävä lukutaito. Opetushallitus koordinoi valtakunnallista työtä lukemisen edistämiseksi.

Maahanmuuttotaustaisia oppilaita tukeva toimenpideohjelma KIEPPI
www.oph.fiToimenpideohjelman tavoitteena on vahvistaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuskielen taitoa ja perustaitoja sekä tukea siirtymiä. Kehittämistyötä tekevät valtion erityisavustuksella 60 KIEPPI-hanketta ympäri Suomen. Karvi tekee hankkeille kehittävän arvioinnin.

Monialainen yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden palveluissa
Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tuki kannattelee lasta, nuorta ja perhettä eri elämäntilanteissa. Sivistys- sekä sosiaali- ja terveystoimen edustajien ja palveluiden yhteistyökumppanuus edellyttää avointa dialogia ja luottamusta.

Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
Opetushallituksen yhteydessä toimiva Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus on perustettu 15.9.2021. Keskus tarjoaa asiantuntijatukea opetussektorin järjestelmätason kehittämiseen osana muuta opetussektorin kehitysyhteistyötä.

Poiju-kehittämisverkosto
Poiju on perusopetuksen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden kehittämisverkosto.

Reimari-kehittämisverkosto
Reimari vahvistaa kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden huomioimista varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa.

Sitouttava kouluyhteisötyö
www.oph.fiSitouttavan kouluyhteisötyön tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä poissaoloja perusopetuksessa ja rakentaa myönteistä toimintakulttuuria kouluissa. Valtakunnallinen toimintamalli kehitetään yhdessä kuntien ja koulujen kanssa, ja se on tarkoitus vakiinnuttaa vuosina 2023–2024.

Suomi-koulut maailmalla
Kansainvälisyyden maailmassa Suomi-koulujen laaja verkosto tukee suomalaistaustaisten perheiden kielellistä ja kulttuurista identiteettiä.

Tasa-arvoisen peruskoulun tulevaisuus
Tasa-arvoinen maailman paras peruskoulu vaatii toteutuakseen yhteistä toimintakulttuuria sekä pitkäjänteistä toimintaa. Tervetuloa osallistumaan!

Tiedonkeruut ja aineistot
Tutustu kasvatuksen ja koulutuksen tuleviin tiedonkeruisiin ja menneistä tiedonkeruista syntyneisiin aineistoihin Tiedonkeruut.fi-palvelussamme. Palvelua tuotetaan yli kymmenen organisaatiota kattavan Tiedon hyödyntäminen -verkoston voimin.

Toisen asteen koulutuksen työelämäyhteistyöverkosto
Toisen asteen koulutuksen työelämäyhteistyöverkosto on avoin verkosto opetushallinnon ja työelämän, opiskelijoiden ja koulutuksen järjestöjen edustajille, jotka työssään edistävät työelämässä oppimista sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyötä ja sen kehittämistä.

Tutoropettajatoiminta
Yli kahden tuhannen tutoropettajan valtakunnallinen verkosto tarjoaa opetushenkilöstölle matalan kynnyksen täydennyskoulutusta omalta kollegalta omassa työyhteisössä.

Unesco-kouluverkosto
Unesco-koulut eli Unesco Associated Schools (ASPnet-koulut) toteuttavat globaalikasvatusta sekä Suomessa että maailmanlaajuisen verkoston puitteissa.

Uudet lukutaidot -kehittämisohjelma
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten tieto- ja viestintäteknologian taitoja, medialukutaitoa sekä ohjelmoinnin osaamista varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Ohjelma osa laajempaa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia kehittämisohjelmaa vuosille 2020-2022.

Vaativan erityisen tuen VIP-verkostot
Very Important Person (VIP) viittaa oppilaisiin, joiden tuen tarve on erityisen suuri. Vaativan erityisen tuen VIP-verkostot tukevat moniammatillista työtä tuen tarjoamiseksi.

ZOOMI - sujuvia siirtymiä edistämässä
Hankkeessa kehitetään oppijoiden koulutuspolkua varmentavia sekä sujuvoittavia, kokonaisvaltaisia ja valtakunnallisesti levitettäviä sekä käyttöönotettavia palvelu- ja toimintamalleja.

Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelma
Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelman toimenpiteillä halutaan vahvistaa toisen kotimaisen kielen opetusta varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa sekä ammatillisissa opinnoissa.