Näkökulmat koulutukselliseen tasa-arvoon vaihtelevat Suomen eri alueilla ja erilaisilla paikkakunnilla. Kaupunkien ja pienten kuntien erot ja maantieteelliset etäisyydet nousivat esiin monilla alueilla. Lisäksi kulttuuriseen moninaisuuteen ja sukupuoleen liittyvät erot oppimisen poluissa puhuttivat.
Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen edellyttää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Erityisesti oppimisen ja hyvinvoinnin koettiin kytkeytyvän voimakkaasti yhteen. Oppilaiden psyykkinen oireilu on lisääntynyt. Kouluissa koetaan, että siellä ei pystytä nykymuodossaan ja yksin vastaamaan hyvinvoinnin haasteeseen. Opettajien osaaminen hyvinvointikysymyksissä kaipaisi keskustelijoiden mielestä vahvistamista.
Osallistujat katsoivat, että oppimisen polkujen tulisi lähteä oppijoiden yksilöllisistä tarpeista. Kokemuspuheessa nousi esiin erityisesti haasteellisissa tilanteissa olevien oppijoiden polkujen rakentaminen ja tähän tarvittava tuki.