Oppilaitoksissa tulisi suunnitella, miten Ukrainan kriisiä ja sen vaikutuksia käsitellään varsinaisessa opetuksessa eri oppiaineissa tai oppiaineiden yhteistyössä ja toisaalta vapaamuotoisemmin osana oppilaitoksen muuta toimintaa, esimerkiksi ryhmänohjaajan tai luokanvalvojan tunneilla. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on tärkeä huolehtia, että aihetta käsitellään oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa heidän ikätasonsa ja toiveensa huomioiden.
Oikeaa tietoa ja selventäviä vastauksia tulee olla tarjolla, mutta lapsia ja nuoria ei myöskään saa ahdistaa liiallisella asian käsittelyn tulvalla.
Oppilaille ja opiskelijoille on hyvä tarjota mahdollisuuksia keskustella yhdessä erilaisista tunteista ja kokemuksista. Kriisin käsittelyyn liittyy vaikeita ja voimakkaitakin tunteita herättäviä asioita. Siksi on tarpeen huolehtia, että oppilailla ja opiskelijoilla on heidän tarvitessaan mahdollisuus saada keskusteluapua ja opiskeluhuoltopalveluiden tukea. Tärkeää on myös varmistaa, että eri kieliryhmien oppilaat ja opiskelijat ovat tiedotuksen ja tuen piirissä.
Kriisitilanne herättää usein huolen tulevaisuudesta. Lapsen ja nuoren elämässä kokemus tilanteesta, joka hämmentää ja ahdistaa aikuisiakin, voi tulla ensimmäistä kertaa ja herättää pelkoa ja epätietoisuutta. Tutuista rutiineista kiinni pitäminen on tärkeää. Kriisistä kannattaa puhua väliaikaisena olotilana ja kaikesta huolimatta suunnata katsetta mahdollisimman paljon pieniinkin tulevaisuudessa odottaviin hyviin asioihin. Mitään sellaista ei kannata luvata, mistä ei ole varmuutta.
Tärkeintä tulevaisuususkon rakentumisen kannalta on luottamus siihen, että kaikesta selvitään yhdessä. Tässä koulun toimintakulttuuri on keskeisessä asemassa. Aikuiset koulussa tukevat oppilaita, eikä kenenkään tarvitse pärjätä tai selvitä yksin. On tärkeää keskustella erilaisista tunteista ja kokemuksista ja auttaa oppilaita pohtimaan omia kokemuksiaan ja nimeämään niihin liittyviä tunteita. Tulevaisuususkon ja – luottamuksen vahvistamisessa on tärkeää rohkaista oppilaita säännölliseen koulunkäyntiin ja vahvistaa tunnetta siitä, että koulu on kaikille turvallinen paikka.
Kaikissa oppiaineissa tilanteen käsittelyssä voidaan hyödyntää Dialogi- ja tunnetaidot opetuksessa -materiaalia sekä Ylen uutisaineistoja eri oppiaineitten opetuksen taustoittamiseksi. löytyy sivulta