Koulun turvallinen arki rutiineineen ja vuorovaikutussuhteineen on oppilaille eheyttävää. Siksi Suomeen saapuville lapsille ja nuorille tulee tarjota mahdollisimman nopeasti mahdollisuus koulunkäyntiin ja opiskeluhuoltopalveluihin. Kiinnittyminen koulun arkeen ja liittyminen osaksi yhteisöä vahvistavat oppilaan kokemusta jatkuvuudesta ja turvallisuudesta myös tilanteissa, joissa turvallisuuden tunne on järkkynyt.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijainen tapa toteuttaa opiskeluhuoltoa ja koulussa työskentelevän henkilöstön yhteinen tehtävä. Yhteisöllinen työ on luonteeltaan ennalta ehkäisevää ja vähentää pitkällä aikavälillä myös yksilökohtaisen tuen tarvetta. Yhteisöllisessä työssä edistetään niin oppilaiden oppimista ja hyvinvointia kuin koko yhteisön hyvää vuorovaikutusta, yhteenkuuluvuutta ja turvallisuutta.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto on jokapäiväistä huolenpitoa oppilaiden ja koko yhteisön hyvinvoinnista. Se on vaikuttavinta, kun opetushenkilöstö toteuttaa sitä osana opetusta ja opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaiset osana yhteisöllistä työtä.
Kun sotaa pakeneva oppilas saapuu kouluyhteisöön, toimintavavoista sovitaan yhdessä. Kaikkien aikuisten on tärkeää varmistaa, että myös uudet tulokkaat löytävät paikkansa yhteisössä ja luokassa, eikä kukaan jää yksin.
Kouluyhteisössä ei sallita kiusaamista, väkivaltaa, syrjintää tai rasismia. Epäasialliseen käytökseen puututaan välittömästi. Näitä ei-toivottuja ilmiöitä ehkäisevät ja vähentävät toimenpiteet sekä koulun toimintavalmiudesta huolehtiminen erilaisissa ongelma- ja kriisitilanteissa kuuluvat yhteisölliseen opiskeluhuoltoon.