Sivistystoimen ja sosiaali- ja terveystoimen välinen yhteistyö tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä. Erityinen rooli on lasten, nuorten ja perheiden parissa työskentelevillä ammattilaisilla, jotka toteuttavat arkisissa kohtaamisissa arvokasta syrjäytymistä ennaltaehkäisevää työotetta.
Varhaiskasvatus ja koulu ovat kodin rinnalla lapsen ja nuoren arjen luonnollisia toimintaympäristöjä ja siten myös luontevia ympäristöjä monialaiselle yhteistyölle. Lapselle tai nuorelle ja hänen perheelleen onnistunut monialainen yhteistyö näkyy kokonaisuutena, jossa heidän kanssaan työskentelevät ammattilaiset ovat sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin, toimenpiteisiin, arvoihin ja jatkuvaan vuoropuheluun. Kukin toimija tuntee paitsi oman, myös muiden roolin ja osaa sanoittaa tekemäänsä työtä niin yhteistyökumppaneille kuin lapselle tai nuorelle ja hänen perheelleen.
Hyvää oppimista ja elämänlaatua tukevaa työtä tekevät lisäksi monet varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten yhteistyötahot, kuten nuorisopalvelut, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä yhdistykset, järjestöt ja seurakunnat. Jokainen lapsen ja nuoren kanssa työskentelevä aikuinen mallintaa omalla käytöksellään arvostavaa ja kunnioittavaa vuorovaikutusta sekä luo pohjaa terveen itsetunnon ja minäpystyvyyden muodostumiselle. Nämä periaatteet ohjaavat myös ammattilaisten välistä monialaista yhteistyötä.