Opetushallitus kartoitti vuonna 2023 vapaan sivistystyön oppilaitoksien tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelua. Kyselyllä selvitettiin oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun prosessia, suunnitelmien sisältöä, henkilöstön ja opiskelijoiden osallistumista sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun kehittämistarpeita ja vaikutuksia oppilaitosten toimintaan.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
- KansainvälisyysVapaa sivistystyöTasa-arvo ja osallisuus
Toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu tulisi olla oppilaitoksen kehittämisen väline ja konkreettinen toimenpidesuunnitelma. Vapaan sivistystyön oppilaitoksille tehdyn kyselyn tulosten perusteella oppilaitokset tarvitsevat tukea tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun jäntevöittämiseksi.
Syyskaudella 2023 toteutettiin kolme kehittämisiltapäivää, joiden aineistot on saatavissa tällä sivulla.
Tähän osioon on koottu materiaalia, joita voidaan hyödyntää oppilaitoksessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelussa.
Selvitys vammaisten syrjintäkokemuksista arjessa
Yhdenvertaisuusvaltuutetun selvitys vammaisten henkilöiden kokemasta syrjinnästä arjessa. Selvityksen lopussa on kyselylomake (s. 105), jonka kysymyksiä voidaan oppilaitoksessa hyödyntää erityisesti opiskelijoiden omakohtaisista syrjintäkokemuksista kysyttäessä. Lisäksi kyselylomakkeessa on kysymyksiä verkkopalveluiden saavutettavuuteen liittyen.
Korkeakoulujen sosiaalinen, psyykkinen ja fyysinen saavutettavuus opiskelijoiden näkökulmasta
Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen laatima selvitys korkeakoulujen saavutettavuudesta. Selvityksessä käsitellään saavutettavuutta laaja-alaisesti sosiaalisen, psyykkisen ja fyysisen saavuttavuuden näkökulmista. Selvityksen lopussa (s. 77) olevaa kyselylomaketta voi hyödyntää oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen arvioinnissa ja seurannassa opiskelijoiden näkökulman selvittämiseksi.
OHO!-hankkeen saavutettavuuskartoitus
OHO! -hankkeen Kaikkien korkeakoulu? -saavutettavuuskartoitus. Selvityksessä avataan saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteitä. Selvityksen lopussa (s. 175) on opiskelijoille ja opetushenkilöstölle suunnatut kyselylomakkeet, joita voi hyödyntää oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen arvioinnissa ja seurannassa opiskelijoiden ja henkilöstön näkemysten selvittämiseksi.
Julkaisu: Raportti OHO!-hankkeessa vuonna 2018 tehdyistä korkeakoulujen saavutettavuuskyselyistä.
Myös muuta aineistoa saatavilla OHO!-hakkeen sivuilla.
Muita linkkejä
- Oulun yliopistossa kehitetty väline toiminnallisen tasa-arvosuunnittelun kehittämistä ja arviointia varten.
- Sukupuolen moninaisuus -oppimateriaali. Oulun yliopistossa kehitetty materiaali sukupuolen moninaisuudesta. Materiaali sisältää myös tehtäviä, jotka haastavat pohtimaan omia ennakkokäsityksiä ja havaitsemaan oppilaitoksen sukupuolittuneita käytäntöjä. Tehtäviä voi hyödyntää opetuksessa.
- Seksuaalinen häirintä -oppimateriaali. Oulun yliopistossa kehitetty materiaali seksuaaliseen häirintään puuttumiseksi ja häirinnän ennaltaehkäisemiseksi oppilaitoksissa. Seksuaalista häirintää käsitellään materiaalissa mikro- ja makrotason ilmiönä.
- Tasa-arvokompassi. Rauhankasvatusinstituution kehittämä tasa-arvokompassi, jota voidaan hyödyntää oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisessa ja päivittämisessä. Tasa-arvokompassin avulla voidaan myös seurata tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumista.
- Seksuaalioikeuden koulussa -checklist. Väestöliiton kehittämä tarkistuslista seksuaalioikeuksien toteutumiseksi ja toteutumisen arvioimiseksi oppilaitoksissa. Oppilaitoksen fyysisen ympäristön, toimintakulttuurin, opetusmateriaalin ja opetuksen arviointi seksuaalioikeuksien näkökulmasta mahdollistaa oppilaitosympäristön muuttamisen seksuaalioikeudet huomioivaksi.
- Syrjimätön kieli - Opas inklusiiviseen kielenkäyttöön ja viestintään. Kansan Sivistystyön Liiton tuottama Syrjimätön kieli - Opas inklusiiviseen kielenkäyttöön ja viestintään -opas tarjoaa neuvoja ja välineitä erilaisten ihmisten kunnioittavaan kohtaamiseen. Hyödyllinen esimerkiksi liitettäväksi opettajien perehdytysmateriaaliin tai arvioitaessa oppilaitoksen materiaalien yhdenvertaisuutta.