Kaksi oppilaasta ja opettaja tietokoneiden äärellä

OSA 1. 

Mitä on tekoäly?

  • Mitä tekoälyllä tarkoitetaan?
  • Tekoälyn ja tekoälypohjaisen oppimisanalytiikan käytön mahdollisuudet opetuksessa ja oppimisessa. 
  • Tekoäly opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden tavoitteiden näkökulmasta
  • Oppijan aktiivinen rooli tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäjänä

Taustatietoa

  • Artikkeleita, julkaisuja, mallinnuksia, suosituksia ja viitekehyksiä syvempään perehtymiseen.

Tekoälyn etiikka

  • Tekoälyn eettiset kysymykset ja niiden huomiointi tekoälyn opetus- ja oppimiskäytössä.

     

OSA 2. 

Tietosuoja ja yksityisyys

  • EU:n tietosuoja-asetus ja kansallinen lainsäädäntö tekoälyn opetus- ja oppimiskäytössä.

Tekijänoikeudet

  • Tekijänoikeuksiin liittyvät lainsäädännölliset kysymykset tekoälyn opetus- ja oppimiskäytössä.

EU:n digi- ja datasäädökset

  • EU:n tekoälysäädöksen (Artificial Intelligence Act) ja datasäädöksen (Data Act) sekä muiden EU:n digisäädösasetusten keskeinen sisältö ja vaikutukset.

     

OSA 3.

Tekoäly ja arviointi

  • Tekoäly opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa 
  • Tukea oppimisen ja osaamisen monipuoliseen arviointiin.
  • Automaattinen palaute ja itsearviointi. 
  • Tekoäly osana formatiivista ja summatiivista arviointia.
  • Tekoäly osaamisen tunnistamisessa sekä opintojen edistymisen ja osaamisen kehittymisen seurannassa. 

 

OSA 4.

Tekoäly ja kriittinen lukutaito

  • Kriittisen digitaalisen lukutaidon merkitys 
  • Tekoälyn lukutaidon edistäminen
  • Pedagogista tukea monilukutaidon edistämiseen

Tekoäly, vinoumat ja virhepäätelmät

  • Vinoumien ja virhepäätelmien vaikutus tekoälyn opetus- ja oppimiskäyttöön 

     

OSA 5.

Tekoälyn yhteiskunnalliset vaikutukset

  • Tekoälyn vaikutukset yhteiskunnassa ja työn muutoksissa. Mitä jokaisen tulee tietää? 

Tulevaisuusnäkymiä

  • Miltä tekoälyn hyödyntämisen tulevaisuus näyttää? 

 

OSA 6.

Tekoäly ja kestävä kehitys

  • Tietoa tekoälyn käytöstä kestävän kehityksen näkökulmasta. Mitä jokaisen tulisi tietää? 

Tekoäly ja hankinnat

  • Tukea tekoälyä hyödyntävien sovellusten hankintaan.

 

OSA 7.

Tekoälysuositusten käyttöönotto

  • Tekoälysuositusten käyttöönoton tukeminen tiedottamalla ja kouluttamalla. 
  • Tekoälyn hyödyntämisen lisääminen opetus- ja oppimiskäytössä.

 

Jatkokehitys

  • Tekoälysuositusten päivittäminen ja kehittäminen.

 

Opetushallitus tuottaa tekoälysuositukset yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. 

Tekoälysuositukset julkaistaan Opetushallituksen nettisivuilla vaiheittain vuoden 2024 aikana. Opetushallitus tiedottaa varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä suosituksen valmistumisesta. 

Suositukset julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ilmoittaudu mukaan tekoälysuositusten valmisteluun. Täytä lomakkeemme.  

 

Lisätietoa:
Opetusneuvos Päivi Leppänen, puh. 029 533 1941
Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa, puh. 029 533 1371

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi [at] oph.fi


Päivitetty