Kansainvälistyminen on pk-yrityksille keskeinen kasvutekijä, mutta vain yksi motiiveista kansainvälisen osaajan ottamisessa. Uutta osaamista -hankkeessa toteutetun kyselyn mukaan pk-yritysten motiivit kv-osaajien hyödyntämiseen vaihtelevat suuresti. Kv-osaajat ovat itsestään selvästi yksi mahdollisuus tuoda yritykseen kansainvälistymisessä tarvittavaa osaamista, mutta myös muita motiiveja on paljon.
Kyselyyn vastasi 386 yritystä; lisäksi haastateltiin syvemmin 25 yritystä. Vastausten ja haastattelujen perusteella yritykset jaettiin neljään kategoriaan sen mukaan, mikä oli niiden motiivi kv-osaajan ottamiseksi:
Kansainvälistyjät ovat pk-yrityksiä, jotka ovat halunneet hyödyntää ulkomaalaisen opiskelijan osaamista kansainvälistymiseen. Nämä yritykset toimivat jo kansainvälisillä markkinoilla tai ovat käynnistämässä vientitoimintaa tai kansainvälistä yhteistyötä. Kv-osaajia on otettu esimerkiksi projektiluontoiseen tehtävään tekemään markkinatutkimusta ja tuomaan paikallistuntemusta.
Talent hunterit ovat usein valmiiksi kansainvälisiä pk-yrityksiä, jolloin osaajan taustalla ei ole väliä. Kansainväliseltä osaajalta odotetaan tällöin ehkä jo erityisosaamista, kehittymisvalmiuksia tai uusia näkemyksiä kehittämistyöhön, jossa hänen koulutus- ja/tai kulttuuritaustansa voi myös olla eduksi.
Kotimaassa kansainvälistyjät ovat pk-yrityksiä, jotka ovat ottaneet kv-osaajan lisäavuksi tai joilla on ollut tarvetta vahvistaa osaamista omien ulkomaalaisten asiakkaiden palvelussa. Yritys saa lisäresurssin lisäksi kokemusta kansainvälisemmästä toimintaympäristöstä ja kielikylpymahdollisuuden.
Yhteiskuntavastuulliset ottavat yritykseensä oppilaitosten tarjoamia ulkomaalaisia työssäoppijoita tai harjoittelijoita lyhyille jaksoille. Yritys saa lisäresurssia työntekoon, mutta motiivina voi olla myös työyhteisön kielitaidon ja kulttuurituntemuksen kehittäminen. Yhteiskuntavastuullisuus voidaan nähdä myös asiakkaiden arvostamana imagotekijänä. Näissä yrityksissä on ollut erityisesti ulkomaalaisia ammattiopiskelijoita työssäoppimisjaksolla, ja suuri osa yrityksistä toimii kotimaisilla markkinoilla paikallisesti.