Lasten ja nuorten valmius käsitellä kriisiä ja altistuminen sitä koskevalle uutisoinnille vaihtelee heidän iästään riippuen. Kun asiasta keskustellaan varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa, on tärkeää ottaa huomioon lasten ja nuorten kehitystaso. Tarve keskustella asiasta on aina yksilöllinen, eikä tapahtuman käsittelyyn kannata ryhtyä pakonomaisesti. On hyvä herkistyä niille tilanteille, joissa lapset, oppilaat ja opiskelijat ilmaisevat halunsa keskustella tapahtuneesta. Asiaa voidaan tarvittaessa käsitellä myös opetuksen yhteydessä.
Mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sitä tärkeämpää on, että lapsia suojellaan yksityiskohtaiselta uutisoinnilta ja järkyttäviltä uutiskuvilta. Asian käsittely varhaiskasvatuksessa olevien lasten kanssa on paikallaan joskus perustellusta syystä. Lapsen on vaikeaa ymmärtää uutisissa näkemäänsä inhimillistä kärsimystä, sotaa ja väkivaltaa. Varhaiskasvatuksessa on hyvä varmistaa, ettei lapsia altisteta kriisiä koskevalle uutisoinnille esimerkiksi keskustelemalla aiheesta aikuisten kesken ja lasten kuullen. Lasta tulee suojata ylimääräiseltä yksityiskohtien ja uutiskuvien mieleen palauttamiselta. Pienelle lapselle on tärkeää kokemus siitä, että juuri hän ja hänen läheisensä ovat turvassa.
Kouluikäiset lapset seuraavat uutisia jo oma-aloitteisesti medioissa. He myös jakavat uutisia ja sotaan liittyvää materiaalia toisilleen sosiaalisessa mediassa ja käyvät asiasta keskustelua aikuisten ulottumattomissa. Kun asiasta keskustellaan lasten ja nuorten kanssa, on tärkeää huolehtia siitä, että lapset ja nuoret saavat kysymyksiinsä totuudenmukaista tietoa ja vastauksia.
Koululaiset osaavat kuvitella uutisissa kuvatut uhat omalle kohdalleen, mutta eivät osaa aina arvioida realistisesti vaaran todennäköisyyttä. Nuoret saattavat esimerkiksi kysyä, miten Ukrainan kriisi vaikuttaa jatkossa Suomen turvallisuustilanteeseen, onko Suomessa turvallista elää tai joutuuko Suomi jossain vaiheessa myös sotaan. Keskustelun yhteydessä on ensisijaisen tärkeää oikaista väärinkäsityksiä ja huhuja. Sosiaalisen median palvelujen käyttöön ja sisältöjen jakamiseen kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota.