Kestävä tulevaisuus
Opetushallituksen kestävän kehityksen oppaan tarkoituksena on tarjota tietoa ja tukea kestävyyden eri ulottuvuuksista ja niiden saavuttamisesta kasvatus- ja koulutustoimialan asiantuntijoille ja ammattilaisille – varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön.
Opas sisältää kestävää kehitystä avaavan sisällön lisäksi neuvoja, materiaaleja ja tapausesimerkkejä, joita voi hyödyntää omassa kasvatus- ja opetustyössä. Näkökulmia voi käyttää myös oman työ- ja oppijayhteisön arvokeskustelun ja muun rakentavan dialogin pohjalla sekä ajatusten herättelyssä.
Toimeliaita ja toiveikkaita hetkiä kestävyyden tielle!
Miksi nyt eikä myöhemmin
Kestävän kehityksen tilanne Suomessa
Mikä on Suomen kestävän kehityksen tilanne? Missä olemme onnistuneet, entä missä emme?
Miten tästä tavoitteeseen?
Miten pääsemme Suomessa ja maailmalla tästä eteenpäin?
Me ei haluttaisi elää sellaisessa ajassa
Mitä toiveita ja pelkoja lapsilla ja nuorilla on vuodesta 2050?
Koulutuksen merkitys kestävän tulevaisuuden saavuttamiseksi
Kuinka merkittävä edellytys koulutus on kestävälle kehitykselle?
Koulut yhteisönsä suunnannäyttäjinä
Voivatko koulut vaikuttaa ympäröivään yhteisöön ja yhteiskuntaan?
Tulevaisuuden megatrendit koulutyötä tukemassa
Miten tulevaisuusajattelu voi tukea koulujen ja oppilaitosten työtä?
Kestävän kehityksen globaali ulottuvuus
Miten tekomme koulussa vaikuttavat ilmastoon, luontoon tai ihmisoikeuksiin?
Kestävän kehityksen mahdollistajat
Kestävyyden ensiaskeleet
Millaisia kestävyyden ensiaskelia päiväkodeissa, kouluissa tai oppilaitoksissa voidaan ottaa?
Muutosjohtaminen – Pysyvästi kestäväksi
Miten johtajana saat aikaan muutoksen, jolla parempi tulevaisuus on saavutettavissa?
Arvioinnista kehittämiseen
Miten koulut voivat arvioida omaa kestävää toimintaansa ja miksi niiden pitäisi?
Oppimisympäristön kestävyys
Miten erilaisista oppimisympäristöistä tehdään kestäviä?
Omistajuus ja osallisuus kestävyyden polulla
Miksi erityisesti lasten ja nuorten osallisuus on tärkeää koulujen kestävyyden polulla?
Uudistuvasta oppimisesta tulevaisuuden osaamiseen
Miten oppimisen tulisi uudistua kestävän tulevaisuuden ja sen osaamistarpeiden edessä?
Kestävän kehityksen ohjelmat
Mitä valtakunnalliset ohjelmat tarjoavat kasvatuksen ja koulutuksen kestävälle kehitykselle?
Kestävää oppilaitosta rakentamassa
Mikä on kestävän oppilaitoksen resepti?
Perustepolkua pitkin kestävään tulevaisuuteen
Kestävä kehitys kasvatuksen ja koulutuksen normiperustassa
Kuinka kestävä kehitys näkyy varhaiskasvatussuunnitelmassa ja opetussuunnitelman perusteissa?
Oppilaitosten arvomaailman suuntana kestävä tulevaisuus
Mihin asioihin oppilaitoksien arvomaailma voisi keskittyä, jotta ne suuntaisivat kestävästi tulevaan?
Taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys
Miten ihmisoikeudet, yhdenvertaisuus ja vuorovaikutus tukevat ekologista kestävyyttä? Miksi ihmiskunnan ilmiöitä on vaalittava?
Toimintakulttuurin muutos
Miten kestävyyttä voi vahvistaa lapsiryhmässä? Miksi kestävä muutos ei näy vieläkään koulujen toimintakulttuurissa?
Yhteistyö kestävässä kehityksessä
Millaista yhteistyötä koulujen on toteutettava työmaailman, kansainvälisten osaajien tai korkeakoulujen kanssa?
Laaja-alainen osaaminen kestävässä kehityksessä
Mistä lähestyä niin monitahoisia ilmiöitä kuin kestävä kehitys tai laaja-alainen osaaminen?
Kestävä kehitys ammatillisena osaamisena
Miten kestävyys kietoutuu työelämän ja ammatillisen koulutuksen osaamisvaatimuksiin?
Kestävää tulevaisuutta tukeva pedagogiikka
Millainen pedagogiikka tukee lasten ja nuorten suuntautumista ja voimaantumista kestävään tulevaisuuteen?
Käsitteet tai käytännöt hukassa?
Oppaan kirjoittajat
Oppaan päätoimittajat ovat opetusneuvos Hanna Pohjonen ja projektityöntekijä Anjuli Korhonen Opetushallituksesta. Opetushallituksen toimituskuntaan ovat kuuluneet myös opetusneuvokset Kati Mikkola, Anne Liimatainen ja Santeri Suvanto.