Kielipassin avulla oppija arvioi kielitaitoaan sekä kielelliseen ja kulttuurilliseen moninaisuuteen liittyviä tietojaan ja taitojaan.
Oppija kokoaa kielipassiin tietoa tekemiensä itsearviointilistojen ja kieltenoppimiskertomusten avulla
- niiden kielten taidosta, joita oppilas käyttää ja opiskelee
- viestinnällisten taitojen edistymisestä
- kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvistä kokemuksista, tiedoista ja taidoista
- kieltenopiskelutaidoistaan
- kielitaidon oppimiselle asetetuista tavoitteista.
Esiopetuksen kielipassin osat
A Minä ja kielet
B Minun kielitaitoni kotona
C Esiopetuksessa käyttämäni kieli
D Kavereiden tai sukulaisten kanssa käyttämäni kieli
E Kokemuksiani ja tietojani eri kielistä, maista ja tavoista