2. Kaikki kielitaitoni
Luettele kaikki perheesi/sukulaistesi kanssa käyttämäsi kielet ja murteet.
- Luettele koulussa opiskelemasi kielet. Muista mainita mahdolliset kielikerhot, lyhytkurssit ja kielisuihkutukset myös päiväkodin sekä ala- ja yläkoulun puolelta. Millä kielellä olet käynyt koulua?
- Luettele harrastuksissasi ja vapaa-ajallasi kuulemasi ja käyttämäsi kielet. Minkälaista kielitaitoa esimerkiksi kaveriporukastasi löytyy?
- Luettele muut kielimaailmaasi kuuluvat kielet eli yhteisösi kielet. Mitä kieliä lukiossasi puhutaan? Huomioi myös murteet ja rekisterit*.
- Luettele lopuksi toiveitasi: Mitä kieliä haluaisit osata enemmän? Minkä uusien kielten opiskelun haluaisit aloittaa? Mitä haluaisit tehdä eri kielillä?
*Lisätehtävä: Mitä olet oppinut murteista ja rekistereistä äidinkielen ja kirjallisuuden tai S2/SV2-tunneilla?
3. Kielten käyttö eri tilanteissa
Ota esiin tekemäsi kartoitus kielivarannostasi tehtävässä "2. Kaikki kielitaitoni".
Pohdi parin kanssa:
- Missä (esimerkiksi koulussa, kotona, harrastuksissa) ja keiden kanssa käytät eri kieliä?
- Käytätkö kieliä eri tavalla koulussa ja kotona?
Opettajalle: Tehtävää voidaan käyttää moduulissa 1 suullisen kielitaidon todistusta varten annettavana suullisena näyttönä, pari- tai yksilösuorituksena.
4. Kieli somessa
Pohdi eri tilanteissa ja eri tarkoituksissa käyttämääsi kieltä.
- Kuvaa alle 50 sanalla, miten käytät kieltä sosiaalisessa mediassa. Muista, että myös hymiöt, kuvat, videot ja ääniviestit ovat viestintätapoja.
- Kuvaa lyhyesti, miten viestiminen kavereiden kanssa ja perheessä eroavat toisistaan. Voit esimerkiksi miettiä, käytätkö kieltä eri tavalla, esimerkiksi enemmän hymiöitä tai huolitellumpaa kieltä, kun puhut perheenjäsenillesi.
5. Kielenkäytön mukauttaminen (1/2)
Oletko huomannut, että mukautat kieltä sen mukaan, kelle puhut? Miten? Mieti esimerkiksi, miten puhut sinua nuoremmille sukulaisille, miten selität vanhemmalle henkilölle jotain tietotekniikkaan liittyvää tai miten puhuisit mahdolliselle työnantajalle työhaastattelussa.
6. Kielitietoisuus arjessa
(Tämä tehtävä voidaan tehdä myös pareittain tai ryhmissä.)
- Oletko huomannut, että eri kielillä on erilainen asema arjessasi? Kannustaako tai estääkö eri yhteisösi (kaverit, perhe, lähipiiri, koulu, harrastukset) käyttämään eri kieliä?
- Onko arjessasi hyväksyttävää käyttää monia eri kieliä samanaikaisesti? Jos vastauksesi riippuu esimerkiksi tilanteesta tai osallistujista/kuulijoista, miten näissä tapauksissa tilanteet tai osallistujat eroavat?
7. Kielitietoisuus ja kapulakieli
Ryhmätehtävä
a) Lukekaa Kalevan verkkolehdessä julkaistu artikkeli (Kaleva 18.10.2014) "Tämä tekstihirviö saa haukkomaan henkeä – Oletko törmännyt kapulakieleen?".
b) Artikkelissa mainitaan muutama esimerkki kapulakielestä, esimerkiksi
”Oikeusministeriön kansalaisyhteiskuntalinjauksessa pyritään tunnistamaan oikeusministeriön keskeisimmät yhteistyömuodot kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa sekä paikantamaan yhteistyön haasteet. Tavoitteena on kartoittaa hyviä käytäntöjä ja kehittää ministeriön toimintatapoja sidosryhmien kannalta avoimemmiksi sekä antaa virkamiehille käytännön työkaluja laadukkaaseen sidosryhmäyhteistyöhön. Oikeusministeriön kansalaisyhteiskuntalinjauksen pyrkimyksenä on luoda oikeusministeriöstä aidosti vuorovaikutuksellinen ja keskeiset sidosryhmät tehokkaasti osallistava ministeriö.”
Pohtikaa ryhmissä, miten yksinkertaistaisitte oikeusministeriön käyttämää kieltä.
c) Vertailkaa eri ryhmien tapoja yksinkertaistaa. Mikä oli samaa, missä oli eroja?
8. Kielitietoisuus ja oppiaineiden kielet
Minkälaista kieltä käytetään eri oppiaineissa?
- Pohdi kieltä kahdessa eri oppiaineessa, jotka eivät ole kieliaineita. Muista huomioida myös taito- ja taideaineet, kuten liikunta, musiikki ja kuvataide. Millä tavoin kieli on erilaista? Onko kyse esim. matematiikan taloudellisesta kielenkäytöstä tai kehonkielen luovasta ilmaisusta?
- Millä tavoin mainitsemasi taidot liittyvät kielten tunneilla oppimaasi kieleen?
Tämä tehtävä voidaan tehdä myös pareittain tai ryhmissä.
9. Arjen kielet
- Hyödynnätkö arjessasi useita eri kieliä? Miten?
- Miten voisit hyödyntää muiden kielten osaamistasi ymmärtääksesi jotain uutta kieltä?
- Lainaatko eri kielistä sanoja silloin, kun et muista jotain sanaa toisella kielellä? Anna pari esimerkkiä.
10. Alkeellisen kielitaidon hyödyntäminen
Keskustele pareittain tai kaverisi kanssa.
- Oletko joutunut tilanteeseen, jossa jonkin kielen alkeiden osaamisesta oli hyötyä? Mitä tapahtui ja miten tilanne eteni? Mitä kieliä tai muita apuja päädyitte käyttämään?
- Keksikää parisi kanssa tilanne, jossa tapaatte ensimmäistä kertaa käyttämällä jotain muuta kieltä tai kieliä kuin äidinkieltänne.
11. Kielenkäytön mukauttaminen (2/2)
- Keskustele perheesi, sukusi tai tuttavapiirisi kanssa eri murteista ja kielistä, joita puhutte. Tunnetteko henkilöitä, jotka vaihtavat tapaansa puhua eri ihmisten kanssa? Mukautatko itse tapaasi puhua eri ihmisten kanssa? Mieti miten käytät esimerkiksi murteita, voimasanoja tai meemejä puheessasi.
- Minkälaista kielellisiä tai kulttuurisia eroja perheesi, sukusi tai tuttavapiirisi sisällä on? Minkälaisia kielellisiä tai kulttuurisia ilmiöitä joudut selittämään tai sinulle selitetään? Mieti esimerkiksi nettikulttuuria tai johonkin aikakauteen liittyviä ilmiöitä tai henkilöitä.
Opettajalle: Tehtävää voidaan pohtia myös äidinkielen ja kirjallisuuden tai S2/SV2-tunneilla.
12. Monikielisyys videolla
- Etsi video, jossa käytetään eri kieliä rinnakkain. Missä tilanteissa kieltä vaihdetaan?
- Minkälaisissa tilanteissa käytät eri kieliä rinnakkain?
- Tee itse lyhyt video, jossa käytät monipuolisesti eri kieliä.
13. Monikielisyys tilanteissa
- Onko arjessasi ollut tilanteita, joissa sinun on täytynyt pitäytyä yhdessä kielessä? Millaisia tilanteet ovat olleet?
- Millaisissa tilanteissa voit toimia monikielisesti?
14. Kielitaitotasot tilanteissa
Ota esiin tekemäsi kartoitus kielivarannostasi "2. Kaikki kielitaitoni".
Pohdi, mitä osaat tehdä tai minkälaisissa tilanteissa pystyt käyttämään luettelemiasi kieliä. Jos sinun on vaikea päästä alkuun, voit yrittää muistella tilanteita, joissa olet pärjännyt luettelemillasi kielillä.
Pyri välttämään liian yleisluontoisia kuvauksia, kuten ”puhun hyvin ruotsia ja tyydyttävästi ranskaa”.
15. Kielitaidon kuvaaminen
Ota esiin tekemäsi kartoitus kielivarannostasi "2. Kaikki kielitaitoni".
- Täydennä kullekin osaamallesi kielelle sanallinen kuvaus osaamisestasi taulukkoon (voit ladata pohjan osion lopusta tai luoda taulukon itse).
- Kirjaa samaan soluun myös Kehittyvän kielitaidon asteikon mukainen taitotaso. Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko (LOPS 2019) löytyy muun muassa Opetushallituksen ePerusteista.
- Määritä itsellesi tavoite: mitä voisit osata vielä paremmin kussakin kielessä?
- Täydennä taulukkoa lukio-opiskelun edetessä ja linkitä kullekin kielelle näytteitä osaamisestasi. Sijoita opintojesi lopuksi viimeinen sarake kieli-CV:seesi.
16. Tulevat kielitaitotarpeeni
- Luettele kolme sinua kiinnostavaa ammattia.
- Selvitä, minkälaista koulutusta luettelemasi ammatit vaativat.
- Tutki esimerkiksi yliopistojen sivuilta, minkä eri kielten taitoa koulutus vaatii ja/tai arvostaa.
- Selvitä, minkälaista kielitaitoa tarvitset työelämässä. Yritä miettiä kielitaitoa yksittäisiä kieliä laajemmin: Minkälaisia tekstilajeja koulutuksessa ja työympäristössä käytetään? Minkälaisia taitoja erityisesti tarvitaan? Onko kyse esimerkiksi vuorovaikutustaidoista monikielisissä työympäristöissä tai kirjallisesta virkakielestä?
Osion alta ladattavaan taulukkoon on täydennetty esimerkinomaisesti eri ammatteja ja koulutuksia. Täydennä taulukko omien ajatuksiesi tai suunnitelmiesi mukaan.
17. Tavoitteiden asettaminen kielitaidolle (2/2)
Laadi miellekartta, jossa yhdistät tavoitteitasi ja tavoitteiden vaatiman kielitaidon. Minkälaisissa eri tilanteissa tarvitset kieltä? Mitä toivot tulevaisuudelta? Minkälaista osaamista tarvitset?
Voit katsoa alla olevasta kuvasta mallia.
18. Kansainvälisyys työelämässä
Ota esiin vastauksesi tehtäviin "2. Kaikki kielitaitoni" ja "23. Kulttuuriosaamiseni".
- Laaja kielitaito ennakoi vahvempia vuorovaikutustaitoja ja taitoa kohdata eri ihmisiä. Millä tavoin oma kielitaitosi liittyy työelämätaitoihin?
- Pohdi, miten kulttuurinen osaamisesi linkittyy työelämätaitoihin. Minkälaisissa tilanteissa ja ympäristöissä kulttuurinen osaamisesi on kehittynyt? Miten voisit hyödyntää osaamistasi työelämässä?
- Kiteytä kulttuurinen osaamisesi pariin virkkeeseen. Voit sijoittaa vastauksesi Kieli-Cv:si kohtaan ”Kansainvälisyysosaaminen”.
19. Monikielinen videohakemus
Etsi avoin työpaikka esimerkiksi TE-palvelujen sivuilta ja laadi sitä varten videohakemus, jossa esittelet itseäsi ja osaamistasi monikielisesti. Aloita video sillä kielellä, jolla työpaikkailmoitus on kirjoitettu. Muista kertoa myös kotikielistäsi ja kulttuurisesta osaamisestasi, jota olet kerryttänyt erilaisten kokemusten avulla.
Opettajalle: Tehtävää voidaan käyttää moduulissa 6 suullisen kielitaidon todistusta varten annettavana suullisena näyttönä, yksilö- tai parisuorituksena.