Yhteisen vision, pedagogisen suunnitelman ja konseptin pohjalta haetaan parasta mahdollista käsityön oppimis- ja työympäristön toteutusta suunnittelun asiantuntijoiden kanssa. Hankesuunnitteluvaiheessa sisällöllisiä tavoitteita kehitetään peilaten niitä nykyiseen toimintaan sekä tulevaan. Erityisvarusteltujen opetustilojen suunnittelussa on tärkeää kehittää tilatehokkuuteen tähtääviä periaatteita tutkivalla otteella, jotta tilat saadaan hyödynnettyä mahdollisimman hyvin. Käsityön opetustilojen suunnittelun lähtökohta on oppilastyöpiste sekä erilaiset työtilat, alueet ja työskentelypisteet, jotka muodostavat pedagogisesti ja käsityön työtavat huomioivan joustavan kokonaisuuden. Tilojen suunnittelussa tulee kuitenkin huomioida, että tilatehokkuus ei saa ohittaa pedagogisia periaatteita tai tiloihin liittyviä työturvallisuusvaatimuksia.
Käsityön oppimis- ja työympäristön erilaiset työtilat ja alueet on kuvattu luvussa 5. Käsityön oppimis- ja työympäristön tilakortit. Jotta visioidussa oppimis- ja työympäristössä tavoitteiden mukainen toiminta on turvallista ja tarkoituksenmukaista, osalle toiminnoista täytyy varata oma erillinen tila. Tilakorttien avulla voidaan hahmotella erilaisia tila- ja aluekokonaisuuksia, joissa käsityön opetusta tarkastellaan muun muassa materiaaliteknologioista käsin.
Myös käsityön eri kone- ja laitetoimittajien kanssa tehtävä yhteistyö on hyvä huomioida varhaisessa vaiheessa hyödyntämällä esimerkiksi erilaisia väline- ja tilakortistoja tai tutustumalla erilaisiin toteutettuihin käsityön oppimis- ja työympäristöihin sekä ohjeistuksiin kone-, laite- ja pientyövälinehankinnoista.
Konseptisuunnittelu tarjoaa käytännönläheisen mahdollisuuden tulevaisuuden ennakointiin. Konseptisuunnittelu voidaan tiivistää kolmeen vaiheeseen.
- Suunnittelutarpeiden määrittelyvaiheessa tehdään pedagogiseen suunnitelmaan tarvittavia lisäselvityksiä, kootaan konseptitiimi ja ideoidaan. Arvioinnin perusteella pedagogiset ideat muotoillaan tarkemmiksi ja valmiimmiksi toteuttaa.
- Konseptin luonnostelun vaiheessa pedagoginen suunnitelma käännetään tila- ja aluekohtaisiksi ideoiksi monialaisessa yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa, osallistaen laajasti myös tilojen loppukäyttäjiä.
- Arviointivaiheessa muotoiltua konseptia testataan pedagogisessa suunnitelmassa asetettujen vaatimusten näkökulmasta.