Koulun pedagogisessa suunnitelmassa luodaan suunnittelun perusta käsityön oppimis- ja työympäristölle. Sen pohjalta luodussa käsityön oppimis- ja työympäristön konseptissa hahmotetaan käsityön opetuksen teknisen työn ja tekstiilityön työtapojen edellyttämien tilojen, alueiden ja työpisteiden tarve, niiden ominaisuudet sekä niiden yhteydet toisiinsa ja muiden oppiaineiden tiloihin.

Tässä luvussa käydään läpi opetuksen järjestäjän ja opettajien näkökulmasta käyttäjän ja tilaajan yhdessä tekemää luonnosvaihetta, josta käytetään nimeä konseptisuunnittelu. Tämä luku on tarkoitettu lähinnä opetuksen järjestäjien ja opettajien käyttöön.

Kuvituskuva.Käsityön oppimisympäristön suunnittelupaperissa voidaan tulevia tiloja havainnollistaa mm. post-it lappujen avulla.