Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) korostavat eri oppiaineiden välistä integraatiota. Käsityön opetuksessa on useita osa-alueita, jotka liittyvät läheisesti muihin oppiaineisiin, kuten kuvataiteeseen, kotitalouteen ja LUMA-aineisiin. Näiden oppiaineiden opetustilojen sijoittaminen käsityön oppimis- ja työympäristön läheisyyteen helpottaa oppiaineiden välistä yhteistyötä. Varsinkin erilaisten yhteistyöprojektien toteuttaminen tulee helpommaksi, kun voidaan työskennellä vierekkäisissä tai läheisissä tiloissa tarvitsematta siirtyä eri puolille koulurakennusta.
Paikallinen kulttuuri ja erityispiirteet
Oppilaiden kiinnostuksen kohteet vaihtelevat alueellisesti ja myös sen mukaan, kuinka alueella asutaan. Haja-asutusalueella liikkumiseen liittyvät teemat voivat olla ajankohtaisempia käsityön aihealueita ja ideoinnin kohteita kuin tiiviillä asuinalueella, jossa pukeutuminen ja harrastaminen saattavat olla suuremmassa merkityksessä. Asumiseen, harrastamiseen ja kulttuuriperintöön liittyvät mielekkäät paikalliset painotukset voivat näkyä opetuksessa ja tilojen varustelussa.
Koulun sijainti, koko ja kunnan paikalliset tarpeet määrittelevät pääosin sen, kuinka monikäyttöinen käsityön oppimis- ja työympäristöstä tulee suunnitella. Koulun oppilaiden ja henkilökunnan lisäksi käyttäjiä voivat olla
- lukion käsityön opinnot (lukiodiplomi)
- taiteen perusopetus
- vapaa sivistystyö
- yhdistys- ja kerhotoiminta
- asukaskäyttö
- yleistyvä kädentaitojen ja digitaalisen valmistamisen työpajatoiminta ja/tai mahdollinen startup-toiminta.
Lukiossa käsityötä opiskellaan valinnaisina, erityistä osaamista ja harrastuneisuutta osoittavina ja erityisen näytön sisältävinä opintokokonaisuuksina (käsityön lukiodiplomi). Mahdollisuus suorittaa lukiodiplomeita, määritellään lukion opetussuunnitelmassa. Käsityön opiskelu voidaan toteuttaa lukiossa teemoin ja projektein yhteistyössä myös koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Lukiodiplomin suorittamista varten opiskelijalla tulee olla pääsy käsityön oppimisympäristöön lukion opetussuunnitelmassa kuvatulla tavalla. Yhteistyötä oppimisympäristön käytössä voidaan tehdä perusopetuksen järjestäjän kanssa.
Taiteen perusopetuksella vastaavasti tarkoitetaan eri taiteenalojen opetusta, joka etenee tasolta toiselle tavoitteiden mukaisesti. Sitä järjestetään ensisijaisesti lapsille ja nuorille, mutta myös aikuiset voivat osallistua taiteen perusopetukseen. Nimestään huolimatta taiteen perusopetus ei ole osa perusopetuksen taidekasvatusta vaan on oma opetusmuotonsa. Taiteen perusopetuksella on omat opetussuunnitelmansa, ja sen järjestämistä määrittävät erityiset lait ja asetukset. Opetuksen järjestäjänä voivat toimia myös kunnat ja kuntayhtymät. Tällöin on hyvä tarkastella, onko perusopetuksen käsityön oppimisympäristöjen käyttö mahdollista myös taiteen perusopetuksen opintojen yhteydessä.
Yleisesti perusopetuksen oppimisympäristöjen käytössä suuntaus on kohti niiden laajempaa ilta- ja vapaa-ajan käyttöä sisältäen myös niin sanotun asukaskäytön. Eri kaupunkien tilakeskukset ylläpitävät ei-liikuntatiloja koskevia tilavarausjärjestelmiä alueen asukkaille. Käyttäjä (asukas / yksityishenkilö tai yrityksen / yhteisön yhteyshenkilö) rekisteröityy tilavarausjärjestelmään ja tätä kautta tunnistettuna pystyy varaamaan joitakin koulun tiloja omavalvointaiseen käyttöönsä. Myös osa käsityön oppimisympäristön tiloista soveltuu asukaskäytön tiloiksi. Tiloissa toimiva ammattitaitoinen työohjaaja mahdollistaa tilojen turvallisen asukaskäytön.