Käsityön opetuksen tavoitteet ja sisällöt määrätään Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 (Opetushallitus 2014:96). Kouluihin rakennettavan oppimisympäristön tulee tukea ja mahdollistaa kyseisen määräyksen mukaista, monipuolisen käsityönopetuksen järjestämistä.
Tästä syystä Käsityön oppimis- ja työympäristöllä on useita teknisiä erityisvaatimuksia, jotka ohjaavat oppimisympäristön suunnittelua. Teknisten vaatimusten kohdalla tulee ottaa huomioon oppimis- ja työympäristön akustiikka-, lvia-, sähkö- ja valaistussuunnittelu sekä rakennesuunnittelu huomioiden muun muassa opetusteknologian vaatimukset, ääniympäristö, tilojen lämmitys, ilmanvaihtolaitteet, työstökoneiden ohjausjärjestelmät, purun- ja pölyn poisto, paineilmalaitteisto sekä vesi, viemäröinti ja kaasut.
Tämän lisäksi käsityön oppimis- ja työympäristön tilakorteissa kuvataan tarkemmin työtilojen, -alueiden ja -pisteiden vaatimuksia.
Käsitöiden oppimis- ja työympäristön kaikkien suunnittelualojen suunnittelua ohjaavat lait, määräykset, ohjeet ja oppaat (ks. mm. Finlex ja Suomen rakentamismääräyskokoelma). Opetuksen järjestäjä on vastuussa opetustilojen soveltuvuudesta opetustarkoitukseen sekä vastuussa tilojen turvallisuudesta. Käsityön oppimis- ja työympäristön suunnittelua käsittelevät mm. ohjeet ja oppaat
- Rakennustiedon ohjekortit RT-103080, RT-103081, RT-103084, RT-103184
- Koulusta oppimisen ympäristöksi (Opetushallitus 2018:2)
- Käsityön turvallisuus opas, (Opetushallitus 2011:15)
Lisäksi käsityön opetuksen pedagogisilla opettajajärjestöillä on ohjeita käsityön oppimis- ja työympäristön suunnittelua varten.
Tutustu Turvallinen ja toimiva oppimisympäristö (TAO r.y. -sivusto)
Tämän oppaan luvussa 7. Suunniteltavan oppimisympäristön työturvallisuus on lisäksi mainittu lakeja, määräyksiä, ohjeita ja oppaita kosken käsityön oppimis- ja työympäristön suunnittelua.
Tämä verkkojulkaisu korvaa aiemmin, vuonna 2002 julkaistun Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluoppaan (Opetushallitus 2002).
Rakennusmateriaaleista ja rakennustuotteista
Käsityön oppimis- ja työympäristön materiaali- ja rakennustuote valinnoissa kiinnitetään huomiota taloudellisuuteen, helppohoitoisuuteen, kestävyyteen, korjattavuuteen ja kierrätettävyyteen. Periaatteena on rakennustuotteiden ja materiaalien turvallisuus ja kestävän kehityksen mukaisuus. Lisäksi niiden tulee täyttää maankäyttö- ja rakennuslaissa tai sen nojalla säädetyt olennaiset tekniset vaatimukset koskien rakenteiden lujuutta, paloturvallisuutta, terveellisyyttä, käyttöturvallisuutta, esteettömyyttä, energiatehokkuutta sekä meluntorjuntaa ja ääniolosuhteita. Materiaalien ja rakennustuotteiden tulee olla ympäristöystävällisiä ja vähäpäästöisiä, M1-luokiteltuja, ja niiden tulee olla EU:n rakennustuoteasetuksen (1.7.2013) mukaisesti CE-merkittyjä. Tarvittava hyväksyntä voi olla myös kansallinen tyyppihyväksyntä ja varmennus tai paikallinen varmennus.
Oppimisympäristön uudis- ja korjausrakentamisessa kaikkien rakennusmateriaalien, kalusteiden, varusteiden, koneiden ja laitteiden tulee olla uusia, käyttämättömiä ja kyseistä rakennuskohdetta varten hankittuja, ellei muuta ole sovittu. Tässä tulee huomioida, että käsityön opetukseen käytettävät koneet ja laitteet, esimerkiksi koneellisen puuntyöstön koneet, voidaan myös siirtää toisesta opetustilasta uuteen oppimisympäristöön.
Ovet ja ikkunat
Suurin osa käsityön oppimis- ja työympäristön tilojen ovista on kaksilehtisiä äänieristysovia, vain toinen parioven puoli toimii kulkuovena. (Katso tarkemmin luku Akustinen suunnittelu). Käsityön oppimis- ja työympäristössä voidaan käyttää myös liukuovia silloin kun ne ovat toiminnallisesti järkeviä tai tilaa säästäviä ja akustisesti mahdollisia.
Teknisen työn työtapojen opetustilojen ja -alueiden sekä varastojen ovet ovat kynnyksettömiä. Tämä lisää työturvallisuutta, esimerkiksi siirrettäessä saapuvaa materiaalia pumppukärryllä ulkoa varastoon. Purunpoistotilan ovet ovat myös kynnyksettömiä, koska täysiä purusäiliöitä siirretään kärryillä. Tarvittaessa tasoeroihin rakennetaan kiinteät tai siirrettävät luiskat peruskorjauksien yhteydessä. Uudisrakentamisessa ei tule hyväksyä oppimis- ja työympäristön sisäisiä luiskia.
Käsityön opetuksen eri materiaalivarastojen (katso tarkemmin tilakortit, Käsityön materiaalien varastointi) ovet ovat liukuovia tai kaksilehtisiä, vain toinen parioven puoli toimii kulkuovena. Teknisen työn työtapojen varastoihin tulee tarvittaessa mahtua lava, (Euro / FIN-lava), joka tuodaan sisään pumppukärryllä.
Käsityön tilojen ja alueiden välisten ikkunoiden tulee olla turvalasia riippumatta ikkunan alareunan korkeudesta tai ikkunoiden pinta-alasta.
Lukitus
Pääsyä käsityön oppimis- ja työympäristöön rajoitetaan lukituksella työturvallisuussyistä ja omaisuusvahinkojen estämiseksi. Oppimisympäristön lukitus suunnitellaan arkkitehdin, käyttäjän, käyttäjän asiantuntijan ja mahdollisesti lukituksen toimittajan yhteistyönä. Lukitus on osa koko rakennuksen yksilöllistä lukitussuunnitelmaa ja tulee suunnitella siten, että sillä mahdollistetaan oppimisympäristön eri käyttötilanteita.
Käsityön oppimis- ja työympäristö jakaantuu erilaisiin tilakokonaisuuksiin, joiden välillä ja niistä muihin opetustiloihin johtavat ovet on oltava lukittavissa. Oppimisympäristön sisällä tulityötila, koneellisen puuntyöstön tila, monitoimitila ja kaikki varastot sekä sähköohjauskaapit (koneiden ja laitteiden ohjaus) ovat lukittavia. Varastojen lukitus sarjoitetaan tarvittaessa eri käyttäjien tarpeiden mukaan. Oppimis- ja työympäristön ulko-ovien lukitus määritetään lukitussuunnitelmassa.
Työväline-, materiaalikaappien ja säilytyskalusteiden ovet tulee olla lukittavissa, ja niiden lukot voivat olla kustannustehokkaita mekaanisia lukkoja. Eri käyttäjien säilytyskalusteiden lukot voidaan sarjoittaa erikseen.
Lattiat
Teknisen työn työtapojen yleistyötilan ja koneellisen puuntyöstön tilan lattiat ovat kitkamattoa, kohokuvioitua kumisekoitemattoa (ns. kolikkokuvio) tai lakattua puuta. Pintakäsittelytilassa, teknisen työn työtapojen varastoissa, tulityötilassa ja metallitöiden alueella tai -tilassa lattiamateriaali voi olla kiviaineinen kuten kuivasirotebetonia tai maalattua betonia. Tulityötilassa voi olla myös klinkkerilattia. Sähköteknisissä tiloissa käytetään tarkoitukseen valmistettua antistaattista lattiamattoa.
Tekstiilityön työtapojen yleistyötilan sekä lankatöiden alueen tai -tilan lattiat ovat kitkamattoa. Märkätyötilan lattiat ovat kosteutta kestävää muovipinnoitetta tai klinkkerilattiaa.
Väliseinät
Käsityön oppimis- ja työympäristössä käytetään vahvennettuja seinien levytyksiä. Mikäli käytetään kipsilevytettyjä väliseiniä, tulee seinien kullakin puolella olla vähintään kaksi levyä. Työtilojen, -alueiden ja -pisteiden seinärakenteissa tulee ottaa huomioon kalusteiden, kannattimien, telineiden ja mahdollisten reikälevyjen kiinnitysmahdollisuus ja kiinnitysten muuntojoustavuus tulevaisuudessa. Varautuminen seinille tehtäviin kaluste- ja muihin kiinnityksiin käyttämällä vanerilevyä seinien toisena levyä on hyvä ratkaisu muuntojoustavuuden kannalta. Materiaalien kuljetusreiteillä ja muuten kovan kulutuksen tiloissa tulee käyttää teräksisiä suojalistoja seinien kulmissa.
Sisäkatot
Sisäkattojen tulee kestää mahdollisia pitkän tavaran käsittelystä aiheutuvia kolhuja. Varsinkin teknisen työn työtapojen tiloissa voidaan ääneneristys- tai vaimennuslevyt kiinnittää väli- tai yläpohjaan jättäen ilmanvaihtokanavat ja muut talotekniikan asennukset näkyviin. Näin tiloihin saadaan lisää korkeutta ja talotekniikan asennukset ovat helposti huollettavissa ja korjattavissa.
Hygienia ja tautien leviämisen ehkäisy
Käsitöissä käsitellään yhteisesti käytettäviä erilaisia materiaaleja ja työvälineitä enemmän kuin koulun muissa opetustiloissa. Tämän vuoksi käsitöiden opetustiloissa opetusvälineiden puhtauteen ja oppijoiden käsihygieniaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. Jokaisessa käsityön tilassa tulee olla väljästi sijoitettu käsienpesuallas tai -altaat. Käsien pesu on tärkein yksittäisistä toimenpiteistä, joka vaikuttaa infektioiden leviämiseen.