Opetuksen tavoite: T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin
Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet: Oppilas harjaantuu eettisen ajattelun taidoissa. Hän osaa soveltaa eettisiä periaatteita arjen tilanteissa ja valinnoissa.
Sisältöalueet: S1–S4
Arvioinnin kohde: Kyky eettiseen ajatteluun ja eettisten periaatteiden soveltamiseen
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 |
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 |
---|---|---|---|
Oppilas osaa kuvailla ohjatusti jonkin eettisen periaatteen tai arjessa tehtävän eettisen valinnan. |
Oppilas osaa kuvailla ja perustella yhden eettisen periaatteen ja yhden arjessa tehtävän eettisen valinnan. |
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa kuvailla ja perustella, miten voi soveltaa eettisiä periaatteita arjessa. |
Oppilas ymmärtää etiikan keskeisiä käsitteitä ja periaatteita.
Oppilas osaa selittää ja perustella eettisten periaatteiden johdonmukaista soveltamista eri tilanteissa. |
Tavoitealueen T1 arvioinnin tärkeimpänä kohteena on eettisyyden ymmärtäminen. Ikäkauteen liittyen kyse on eettisten ratkaisujen (”estän kiusaamisen”, ”jaan tasan”) ja niihin liittyvien periaatteiden (”ei saa kiusata”, ”pitää jakaa oikeudenmukaisesti”) osaamisesta (ei metaeettisestä kyvystä määritellä eettisyyttä). Soveltamistaidossa tarkastellaan erilaisia tilanteita, joissa harjoitellaan ajattelun ja valintojen eettisyyttä.
Eettisen ajattelun taitojen oppimisessa hyödyllinen materiaali on OPH:n kustantaman oppikirjasarjan opettajan aineistot: Peili-sarja (2014 perusteet).
Lisäksi Opetushallituksen sivuilta löytyy materiaalia alakoulun elämänkatsomustietoon, erityisesti eettisiä teemoja käsittelee osio Hyvä, oikea ja väärä.