Opetushallitus on laatinut arviointikriteerit ja osaamisen tason kuvaukset perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tueksi kaikissa oppiaineissa.
Uusilla 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin osaamisen tason kuvauksilla pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan opettajien arviointityötä. Osaamisen tason kuvauksilla voidaan avata myös oppilaille ja huoltajille oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin.
Antaessaan oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa, opettaja arvioi oppilaiden oppimista ja osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. Oppilaan lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.
Uudet 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin osaamisen tason kuvaukset kuvaavat millaista osaamista edellytetään arvosanoille 5, 7, 8 tai 9. Oppiaineiden opetuksen tavoitteista vuosiluokilla 3–6 on päätetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, joiden mukaisesti paikalliset opetussuunnitelmat on laadittu. Oppiaineiden opetuksen tavoitteisiin ei ole tässä kriteerityössä tehty muutoksia. Opetuksen tavoitteista on johdettu oppilaan oppimisen tavoitteet tukemaan arviointityötä.
Alta löydät perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi tehtävää lukuvuosiarviointia varten pdf- ja word-dokumentteina kootusti sekä arviointikriteereihin liittyvän muutosmääräyksen. Sivulta löydät myös kuudennen vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteeritaulukot oppiaineittain.
Tekninen korjaus kuudennen vuosiluokan arviointikriteeritaulukoihin (muutosmääräys OPH-172-2023)
Opetushallitus on tehnyt tekniset korjaukset 18.1.2023 päivätyn muutosmääräyksen (OPH-172-2023) liitteisiin seuraaviin oppimääriin.
Suomenkielinen liite:
- Svenska och litteratur
- Svenska som andra språk och litteratur
- Finska B1-lärokurs
Ruotsinkielinen liite:
- Elämänkatsomustieto
- Historia
Edellä mainittujen oppimäärien kriteeritaulukoissa olevien tavoitteiden määrä on nyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukainen.