Oppiaineita yhdistävät opintojaksot sopivat äidinkieleen ja kirjallisuuteen erityisen hyvin. Oppiaineen sisäinen integraatio syntyy paikallisissa opintojaksoissa: yksittäinen moduuli fokusoituu tiettyyn taitoon tai teemaan, mutta muuten taidot ovat käytössä opiskelun menetelmänä tai aineistona.
Yhden opintopisteen laajuisia opintojaksoja on tuskin järkevää muodostaa, vaan lähtökohtana kannattaa pitää sitä, että opintojaksossa yhdistyvät eri taidot tai teemat. Pikemminkin nyt on mahdollisuus rakentaa 3–4 opintopisteen laajuisia äidinkielen ja kirjallisuuden omia tai muihin oppiaineisiin integroituja opintojaksoja. Yli kahden opintopisteen laajuisille opintojaksoille on kuitenkin syytä varata riittävästi aikaa mahdollisessa jaksojärjestelmässä, jotta opintoihin kuuluvaan kirjallisuuden lukemiseen ja tekstien käsittelyyn ehtii kunnolla syventyä.
Erityisen tärkeää opintojaksojen muodostamisessa on pohtia tarkasti, mitkä laaja-alaisen osaamisen osa-alueet painottuvat opintojaksossa. Painottuminen ja laaja-alaisten osaamisten valinta kytkeytyvät siihen, onko opintojakso oppiaineen sisäinen vai oppiaineita integroiva.
Opintojaksojen muodostamisessa on hyvä ottaa huomioon myös mahdollinen paikallinen valinnaisuus. Lukioiden omat painotukset voivat näkyä myös näiden valinnaisten opintojen tarjonnassa. Paikallisen opintojakson voi yhdistää myös osaksi pakollisia opintoja. Valinnaisia opintojaksoja voi äidinkielen ja kirjallisuuden opinnoissa muodostaa esimerkiksi seuraavista aiheista:
- kirjallisuus
- sanataide
- kielen- ja tekstinhuolto
- teatteri/draama
- media
- kielitiede.
Äidinkieltä ja kirjallisuutta voi opiskella kaikkien oppiaineiden rinnalla. Seuraavassa on esitelty joitakin esimerkkimalleja äidinkielen ja kirjallisuuden moduulien ja muiden oppiaineiden moduulien opintojaksoiksi yhdistämisen tavoista. Esimerkit eivät ole tyhjentäviä eivätkä normittavia, vaan niiden tarkoituksena on avata mahdollisuuksia ja helpottaa yhteyksien löytämistä.