Äidinkielen ylioppilaskokeen kehittämiseksi järjestettiin 1990-luvun loppupuolella uudentyyppisten koetehtävien kokeilu. Kokeilun perusteella synty Lasse Koskelan raportti Lukutaitoa jäljittämässä: raportti uudentyyppisen äidinkielenkokeen kokeilusta kahdeksassatoista suomenkielisessä lukiossa (2000). Kehittämistyö johti kahden koepäivän tehtävien eriytymiseen siten, että kevään 2007 kokeessa oli kaksi osaa: tekstitaidon koe ja esseekoe.
Äidinkielen ylioppilaskoetta kehitettiin myös 2012–2019. Kehittämistyöhön liittyi tutkija Sara Routarinteen lukuvuonna 2012–2013 toteuttama kokeilu ja sen raportti Tiedon valintaa ja pätevyyden arvioinnin taitoja. Raportti ylioppilastutkinnon toisen äidinkielen kokeen kehittämiskokeilusta yhdeksässä suomenkielisessä lukiossa 2012–2013.