Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa on kaksitoista oppimäärää. Niille on kuvattu yhteinen oppiaineen tehtävä sekä oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin periaatteet. Seitsemälle oppimäärälle on määritelty kullekin omat opetuksen tavoitteet ja sisältöalueet ja siten myös perusopetuksen päätteeksi omat päättöarvioinnin kriteerit. Perusteita on täydennetty syksystä 2021 alkaen osaamisen tavoitteista johdetuilla oppimisen tavoitteilla ja arvosanojen viisi, seitsemän, kahdeksan ja yhdeksän osaamisen kuvauksilla eli päättöarvioinnin kriteereillä. Kriteerit ja oppimisen tavoitteet on liitetty paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Arviointinormin tarkentamisen tavoitteena on ollut lisätä arvioinnin luotettavuutta ja yhdenvertaisuutta.
Opiskelijoita luokassa sivulta ja takaapäin kuvattuna.

Tässä tukimateriaalissa käsitellään äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärien päättöarviointia ja päättöarvioinnin kriteerejä. Erityisesti esimerkkejä on annettu suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärästä sekä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä. Päättöarvioinnin kriteerit on laadittu samoin periaattein kaikkiin äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimääriin, eli suomen, ruotsin, saamen, romanin ja viittomakielen oppimääriin sekä suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) -oppimääriin. Myös kriteeristöt opetussuunnitelman perusteiden liitteenä olevissa perusopetusta täydentävissä oppilaan oman äidinkielen sekä saamen ja romanin oppimäärissä on muokattu uudistuksessa.

Päättöarvioinnin kriteerit on liitetty paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Oppimäärien opetuksen tavoitteet ja sisältöalueet vuosiluokilla 7–9 on kuvattu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Perusteiden pohjalta on laadittu paikallinen opetussuunnitelma, jossa tavoitteet ja sisällöt on vuosiluokkaistettu sekä laaja-alainen osaaminen tarkennettu.

Päättöarvioinnissa keskeisiä periaatteita ovat arvioinnin yhdenvertaisuus, ymmärrettävyys ja läpinäkyvyys. Päättöarvioinnin kriteerien avulla tuetaan erityisesti perusopetuksen päättövaiheen oppilaiden valtakunnallisesti yhdenvertaista ja oikeudenmukaista arviointia. Kriteerien yhdenvertainen käyttö edellyttää niihin perehtymistä ja niistä keskustelua sekä omassa työyhteisössä että oppiaineen opettajien kesken. Keskeistä on myös selvittää arvioinnin periaatteet ja käytännöt oppilaille ja huoltajille. 

Tukimateriaalia ovat olleet laatimassa Opetushallituksen asiantuntijoiden Minna Harmasen, Katri Kuukan ja Susanna Rajalan lisäksi kriteerityössä mukana olleet asiantuntijat yliopisto-opettaja Minna Sääskilahti (Oulun yliopisto) sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Johanna Kumenius (Helsingin Ranskalais-suomalainen koulu).