Syksyyn 2022 valmistauduttaessa lähtökohtana on paikallinen suunnittelu koronatilanteesta palautumiseksi. Opetushallitus suosittelee, että koulutuksen järjestäjät jatkavat suunnittelemiaan palautumisen toimia, tarkentavat toimia tarvittaessa ja päättävät palautumissuunnittelun ajankohdasta. Koronatilanne on vaihdellut alueellisesti, ja sen vuoksi palautumissuunnittelun laajuus ja tarve edellyttävät paikallista arviointia. Erityistä huomiota on hyvä kiinnittää niihin opiskelijoihin, joiden opinnot eivät edenneet korona-aikana, ja joiden työelämässä tapahtuva osaamisen hankkiminen on jäänyt toteutumatta koronapandemian vuoksi. Tuen tarve voi olla kasvanut myös niillä opiskelijoilla, joilla on ollut vaikeuksia digitaidoissa tai opiskelumotivaation ylläpitämisessä etäopiskelun aikana.
Palautumistoimien tavoitteena on järjestää laadukasta ja joustavaa ammatillista koulutusta, jossa toimivat rakenteet yhdistyvät koronapandemian aikana syntyneeseen uuteen osaamiseen, kokemukseen ja toimintamalleihin. Samalla jatketaan poikkeusoloissa syntyneen oppimis- ja hyvinvointivajeen jälkihoitoa monipuolisilla tukitoimilla.
Ammatillisen koulutuksen järjestämisessä syyskauden 2022 alkaessa on hyvä ottaa huomioon seuraavat asiat:
- Muistetaan, että ammatillisen koulutuksen väliaikainen lakimuutos näyttöjen järjestämismahdollisuuksista muualla kuin työpaikoilla ei ole enää voimassa.
- Seurataan opiskelijoiden henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien toteutumista ja opintojen etenemistä, pidetään HOKSit ajantasaisena ja tarvittaessa päivitetään niitä.
- Tehdään opettajien, opiskeluhuollon ja muiden toimijoiden kanssa selkeä vastuunjako ja vastataan nopeasti opiskelijoiden tuen tarpeisiin. Tiedotetaan opiskelijoille opiskeluhuollon palveluista ja muista oppimista ja hyvinvointia tukevista toimista.
- Pyritään kaikessa vuorovaikutuksessa ja viestinnässä kannustavuuteen ja rohkaisuun sekä opiskelijoiden ja yhteisön tulevaisuudenuskon vahvistamiseen.
- Luodaan positiivista opiskeluvirettä.
- Vahvistetaan yhteisöllisyyttä, panostetaan ryhmäytymiseen sekä osallistetaan opiskelijoita monipuolisesti.
- Systematisoidaan olosuhteisiin nähden riittävää seurantaa, jolla saadaan tietoa
- opiskeluyhteisön ja sen jäsenten hyvinvoinnista,
- opiskelijoiden opintojen etenemisestä,
- mahdollisten tukitoimien tarpeesta, kohdentumisesta ja vaikuttavuudesta.
- Tehdään toimintasuunnitelma, jossa pyritään varhaiseen tunnistamiseen ja nopeaan puuttumiseen sekä huolehditaan työnjaosta.
- Otetaan huomioon niiden opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu, joiden äidinkieli on muu kuin koulun opetuskieli, tai jotka tarvitsevat muuta tukea (ml. avustuspalvelut, tukiopetus, opintotuki).
- Selvitetään riskiryhmään kuulumisen tai perheenjäsenen riskiryhmään kuulumisen vuoksi pitkään etäopetuksessa olleiden opiskelijoiden tilanne sekä oppimisen tuen tai opiskeluhuollon tarve.
- Hyödynnetään korona-ajan tuomat kokemukset: keskustellaan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa etä-, lähi- tai hybridiopetuksen hyvistä ja huonoista puolista suhteessa opiskelijoiden taitoihin ohjata omaa opiskeluaan.
- Kehitetään ohjeistusta, ohjauksen ja tuen antamisen malleja sekä vertaistukimalleja.
- Tarkastellaan korona-aikana mahdollisesti lisättyjen itsenäisten suoritusten tarkoituksenmukaisuutta ja mahdollisia lisätarpeita osaamisen hankkimiseksi.
- Edistetään työelämäyhteistyötä:
- Ennakoidaan aktiivisessa vuorovaikutuksessa eri tahojen kanssa alueen työelämän osaamistarpeita ja edistetään siten työpaikkojen ja tulevien ammattiosaajien kohtaamista.
- Hyödynnetään täysimääräisesti ammatillisen koulutuksen työpaikalla järjestettävän koulutuksen joustavia mahdollisuuksia (oppisopimuskoulutus, koulutussopimus, siirtymät koulutussopimuksesta oppisopimuskoulutukseen erityisesti opintojen loppupuolella).
- Oppilaitoksen henkilöstö tiedottaa oppi- ja koulutussopimuksen joustavista mahdollisuuksista käydessään säännöllisesti työpaikoilla.
- Tuetaan työpaikkoja koulutus- ja oppisopimuksen aikana opiskelijan opetuksessa ja ohjauksessa seuraamalla koulutus- ja oppisopimuksen toteutumista.
- Hyödynnetään valtakunnallista työelämäpalautetta työpaikalla järjestettävän koulutuksen systemaattisessa kehittämisessä.
- Etsitään aktiivisesti uusia yhteistyökumppaneita poikkeusoloissa menetettyjen tilalle.
- Tehdään yhteistyötä eri koulutuksen järjestäjien välillä:
- Jaetaan korona-ajan kokemuksia ja hyväksi havaittuja käytänteitä ja toimintamalleja koulutuksen järjestäjien, rehtorien ja opettajien sekä opiskelijoiden välillä.
- Tuetaan osallisuuden ja luottamuksen vahvistumista ja toimintakulttuuria, jossa arvostetaan osaamisen avointa jakamista.
- Elvytetään kansainvälistä toimintaa ja tarjotaan opiskelijoille ja opettajille mahdollisuuksia hankkia kansainvälistä osaamista sekä tasavertaisia tilaisuuksia kansainvälisyyteen.