Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Koulutus ja tutkinnot
  3. Ammatillisten perustutkintojen yhteiset tutkinnon osat
  1. Koulutus ja tutkinnot

Ammatillisten perustutkintojen yhteiset tutkinnon osat

Koulutus ja tutkinnot
Ammatillinen koulutus

Tällä sivulla

  • Ajankohtaista
  • Yhteiset tutkinnon osat
  • Yhteisten tutkinnon osien arviointi
  • Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • Tukimateriaalia
  • Yhteystiedot
Jaa

Ajankohtaista

Yhteisten tutkinnon osien aamukahvit keväällä 2025!

  • 3.4.2025 klo 8.30 – 9.30
  • Tapahtumasivulle

14.5.2025 klo 8.30 – 9.30

  • Tapahtumasivulle

 

Valtakunnalliset YTO-verkostot käynnistyvät!

VIERKO-hankkeen yhteydessä on käynnistetty valtakunnalliset YTO-opettajaverkostot yhteisten tutkinnon osien eri osa-alueille, ja aineryhmien koollekutsujat ovat VIERKO-hankkeesta. Verkostot ovat avoimia kaikille YTO-opettajille ja -ohjaajille. Verkostojen tavoite on tukea opettajien välistä yhteistyötä, tiedon ja käytäntöjen jakamista sekä yhteistä ongelmanratkaisua.  

Yhteystiedot verkostoihin:

YTO-opettajaverkoston yhteyshenkilöt

VIERKO-hankkeessa tuotetut YTO-materiaalit löytyvät aoe.fi-sivustolta

Tietoa ja vinkkejä materiaaleista alla olevassa tiedostossa:

Liite
VIERKO-hankkeen YTO-materiaalit (pdf, 1.74 MB)

 

Toisen kotimaisen kielen tukimateriaali

Opetushallitus on julkaissut tukimateriaalia toisen kotimaisen kielen opetukseen ja ohjaukseen. 

  • Tutustu materiaaliin
  •  

Ammatillisen koulutuksen kielitietoisuusverkostossa on jo yli 300 osallistujaa!

  • Lue lisää ja liity mukaan
  •  
Takaisin ylös

Yhteiset tutkinnon osat

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

 

Tutkinnon osaan sisältyvien kielten osa-alueiden suorittaminen tutkintokielen mukaisesti:

Suomenkielinen tutkintokoulutusRuotsinkielinen tutkintokoulutus

Viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä, on:

  • suomi

Opiskelijan valinnan mukaan ja koulutuksen järjestäjän mahdollistaessa, viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä voi olla:

  • suomi toisena kielenä
  • saame
  • romani
  • viittomakieli
  • suomi viittomakielisille
  • muu opiskelijan oma äidinkieli (ei ruotsi)

Opiskelijan suorittaessa osa-alueen osaamistavoitteita muussa kuin suomen kielessä, äidinkielen valinnaisiin osaamistavoitteisiin sisällytetään suomen kielen opintoja.

Viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä, on:

  • ruotsi

Opiskelijan valinnan mukaan ja koulutuksen järjestäjän mahdollistaessa, viestintä- ja vuorovaikutus äidinkielellä voi olla:

  • ruotsi toisena kielenä
  • saame
  • romani
  • viittomakieli
  • ruotsi viittomakielisille
  • muu opiskelijan oma äidinkieli (ei suomi)

 Opiskelijan suorittaessa osa-alueen osaamistavoitteita muussa kuin ruotsin kielessä, äidinkielen valinnaisiin osaamistavoitteisiin sisällytetään ruotsin kielen opintoja.  

Viestintä- ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä

  • aina ruotsi, riippumatta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä osa-alueessa suoritetusta kielestä

Viestintä- ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä

  • aina suomi riippumatta viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä osa-alueessa suoritetusta kielestä

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä

  • koulutuksen järjestäjä päättää, mitä kieltä/kieliä oppilaitoksessa tarjotaan
  • vieras kieli voi olla opiskelijan äidinkieli, jos opiskelija ei ole suorittanut omaa äidinkieltään kohdassa viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä
  • Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä osa-alueen kielenä voi olla suomi, jos opiskelija ei ole suorittanut suomea äidinkielenä (Huom! Suoritetaan vieraan kielen osaamistavoitteilla, joten ei voi suorittaa S2-osaamistavoitteilla)

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä

  • koulutuksen järjestäjä päättää, mitä kieltä/kieliä oppilaitoksessa tarjotaan
  • vieras kieli voi olla opiskelijan äidinkieli, jos opiskelija ei ole suorittanut omaa äidinkieltään kohdassa viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä
  • Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä osa-alueen kielenä voi olla ruotsi, jos opiskelija ei ole suorittanut ruotsia äidinkielenä (Huom! Suoritetaan vieraan kielen osaamistavoitteilla, joten ei voi suorittaa R2-osaamistavoitteilla)
  • Tutkinnon osan osaamistavoitteet
  • Suullisen kielitaidon maamerkit
  •  

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

  • Tutkinnon osan osaamistavoitteet
  •  
Liite
Tukimateriaalia Matematiikka ja matematiikan soveltaminen osa-alueeseen.pptx (pptx, 339.65 KB)

MaLun valtakunnalliset vertaishetket

Turun ammatti-instituutti koordinoi matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen -tutkinnon osan opettajien valtakunnallisia vertaishetkiä. Tilaisuuksissa keskustellaan aiheeseen liittyvistä ajankohtaisista asioista.

Mikäli haluat osallistua vertaishetkiin, otathan yhteyttä Päivi Pellonperään (paivi.pellonpera [at] edu.turku.fi (paivi[dot]pellonpera[at]edu[dot]turku[dot]fi)).

 

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

  • Tutkinnon osan osaamistavoitteet
  •  

Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet

Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet (9 osp) voivat olla:

  • Tutkinnon perusteissa määrättyjä valinnaisia osaamistavoitteita. Tutkinnon perusteiden mukaiset kokonaisuudet ovat 3 osaamispisteen laajuisia ja niitä ei voi suorittaa suppeampina tai laajempina kokonaisuuksina.
  • Koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita. Tällöin koulutuksen järjestäjä nimeää kokonaisuuden, määrittelee osaamistavoitteet ja laajuuden (1-9 osp). Kokonaisuus arvioidaan tutkinnon perusteissa olevien arviointikriteerien mukaisesti. Koulutuksen järjestäjän päättämiä osaamistavoitteita voidaan laatia kaikkiin tutkinnon perusteiden mukaisiin osa-alueisiin, myös niihin, joihin ei tutkinnon perusteissa ole valinnaisia osaamistavoitteita.
  • Opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista, joka tukee kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita. Aiemmin hankittu osaaminen voi olla hankittu ammatillisessa koulutuksessa, lukiokoulutuksessa tai korkeakouluopinnoissa. Kyseisestä osaamisesta tulee olla toimivaltaisen viranomaisen antama todistus ja osaamisesta on annettu arvosana. Osaaminen tunnustetaan osaksi suoritettavaa tutkintoa.
Takaisin ylös

Yhteisten tutkinnon osien arviointi

Yhteisten tutkinnon osien uusi arviointikriteeristö on otettu käyttöön 1.8.2022 kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa. Ennen 1.8.2022 tutkinnon suorittamisen aloittaneella opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkinto aloittamiensa ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaisesti 31.7.2026 saakka. 

Osaamisen arvioinnilla annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta, varmistetaan tutkinnon perusteiden mukainen osaamistavoitteiden saavuttaminen sekä kehitetään edellytyksiä itsearviointiin. Arvioinnin tulee kattaa kaikki suoritettavan tutkinnon perusteissa määritellyt osaamistavoitteet. Arvioijat arvioivat opiskelijan osaamista monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen ja soveltavat arvioinnissa perusteiden arviointikriteeristöä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arvioijat päättävät tekemiensä arviointien perusteella arvosanat yhteisistä tutkinnon osista ja niiden osa-alueista. Osa-alueiden hyväksytty osaaminen arvioidaan käyttäen asteikkoa 1–5. Ammatillisen perustutkinnon yhteiset tutkinnon osat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. 

Tutkinnon perusteiden mukaista arviointikriteeristöä tulee käyttää myös koulutuksen järjestäjien paikalliseen tarjontaan sisältyvien valinnaisten osaamistavoitteiden arvioinnissa. 

Yhteisten tutkinnon osien osaamisen osoittaminen ja arviointi
Osaamisen arviointi yhteisissä tutkinnon osissa.pdf (pdf, 469.97 KB)
Osaamisen arvioinnin mukauttaminen ja osaamistavoitteista poikkeaminen.pdf (pdf, 267.92 KB)
Takaisin ylös

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ohjaavat laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) ja valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta (673/2017) sekä Opetushallituksen määräys: Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista ja arvosanojen muuntamisesta ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi Opetushallitus on laatinut Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen oppaan, joka tukee säädösten toimeenpanoa.

  • Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet ja arvosanojen muuntaminen ammatillisessa koulutuksessa (määräys)
  • Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ammatillisessa koulutuksessa (opas)
  •  

Huomioita osaamisen tunnustamisesta yhteisten tutkinnon osien osa-alueissa

Aiemmin hankittua osaamista tunnustetaan osaksi suoritettavaa tutkintoa lähtökohtaisesti tutkinnon muodostumissääntöjen mukaisesti. Tutkinnon muodostumisen kohta määrittelee, miten osaamisen tunnustaminen toteutetaan. Alla on esitetty mahdollisuudet tunnustaa aiempaa osaamista yhteisiin tutkinnon osiin ja tunnustamisen periaatteet näissä tilanteissa.

1. Yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden pakolliset osaamistavoitteet

  • aiemmin hankitun osaamisen tulee vastata tutkinnon perusteissa olevaa osaamista ja osaamisen tulee olla ajantasaista

2. Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet, jotka voivat olla:

2A. Tutkinnon perusteissa määrättyjä valinnaisia osaamistavoitteita

  • aiemmin hankitun osaamisen tulee vastata tutkinnon perusteissa olevaa osaamista ja osaamisen tulee vastata tutkinnon perusteissa määriteltyä osaamista
  • voidaan tunnustaa vain kokonaisia osa-alueita

2B. Koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita

  • aiemmin hankitun osaamisen tulee vastata koulutuksen järjestäjän päättämiä osaamistavoitteita (osa-aluetta) ja osaamisen tulee olla ajantasaista kun tunnustetaan osaamista koulutuksen järjestäjän päättämiin osaamistavoitteisiin
  • mikäli opiskelija on suorittanut aiemmin toisella koulutuksen järjestäjällä heidän "paikallisen osa-alueen" osaaminen voidaan tunnustaa ilman vastaavuuden ja ajantasaisuuden arviointia. Tällöin osaaminen tunnustetaan suorituksen alkuperäisellä nimellä ja laajuudella

2C. Lisäksi valinnaisiin osaamistavoitteisiin voidaan sisällyttää opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista, joka tukee kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita

  • tällöin ei arvioida aiemmin hankitun osaamisen ajantasaisuutta tai vastaavuutta
  • osaaminen tunnustetaan aiemman suorituksen alkuperäisellä nimellä. Tunnustettaessa osaamista lukio-opinnoista käytetään laajuuden määrittelyssä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen määräyksessä määriteltyjä kertoimia. Tunnustettaessa osaamista korkeakouluopinnoista, koulutuksen järjestäjä päättää tunnustamisen laajuuden, joka voi olla 1-9 osaamispistettä. 
Takaisin ylös

Tukimateriaalia

Talous- ja kestävän kehityksen osaamistavoitteet

Opetushallitus oppaassa kuvataan kestävän kehityksen ja talousosaamisen valinnaisia osaamistavoitteita, joita koulutuksen järjestäjät voivat tarjota opiskelijoille.

Oppaan valinnaisiin osaamistavoitteisiin on määritelty nimet ja koodit, joita käytetään silloin, kun valinnaiset osaamistavoitteet suoritetaan oppaan sisällön mukaisena.

Oppaan osaamistavoitteita voi käyttää myös osittain ja muokata niistä edelleen yhteisten tutkinnon osien tavoitteita tukevia valinnaisia osaamistavoitteita. Tällöin koulutuksen järjestäjä nimeää kokonaisuuden, määrittelee sille laajuuden ja antaa koodin.   

  • Talous- ja kestävän kehityksen osaaminen -opas
  • Kestävän kehityksen tietopaketit ammatilliseen koulutukseen

 

Ammattiosaajan työkykypassi

  • Lisätietoa ammattiosaajan työkykypassista
Takaisin ylös

Yhteystiedot

Jos jokin asia jäi askarruttamaan, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa ammatillinenkoulutus [at] oph.fi

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025