Peruskoulun olemassaolon aikana oppiaineen nimi on vaihtunut uskontojen historiasta ja siveysopista elämänkatsomustiedoksi. Tuntimäärä on ollut suhteellisen vakaa. Viimeisessä tuntijaossa väheni yksi tunti. Perusopetuksessa tunteja on 10 eli yksi kutakin vuosiluokkaa kohden ja 3–6 luokkien osuudessa yksi lisätunti.
Opetushallitus arvioi aikanaan vuonna 2001 uskonnon, elämänkatsomustiedon ja tapakasvatuksen oppimistuloksia perusopetuksen päättövaiheessa. Tukokset julkaistiin raportissa Uskonto, elämänkatsomustieto ja tapakasvatus – Oppimistulosten arviointi perusopetuksen päättövaiheessa 2001 (Oppimistulosten arviointi 5/2002). Arvioinnin mukaan kaikkien katsomusaineiden oppimistulokset olivat vain tyydyttäviä. Osaamisen puutteet vaihtelivat oppiaineittain, ja tyttöjen ja poikien osaamiserot olivat selviä. Sisällöllisistä puutteista voidaan mainita elämänkatsomustiedon oppilaiden heikko oman sekulaarin kulttuuriperinnön tuntemus.
Opetuksen osalta opettajien muodollinen kelpoisuus oli heikko. Raportti osoitti, että keskeisinä ongelmina oli opettajien heikko aineenhallinta, oppisisältöjen ja menetelmien käyttö sekä ajantasaisten oppiaineistojen puute.
Helsingin kaupunki teki katsomusaineiden opettajille ja oppilaiden huoltajille laajan kyselyn, jonka tulokset julkaistiin 2007 (Finnish Consulting Group). Huoltajakyselyn tulokset tukevat elämänkatsomustiedon tavoitteita: 95 % huoltajista oli sitä mieltä, että vakaumuksista ja uskonnoista annetaan puolueetonta tietoa, opetus ei ohjaa tietyn vakaumuksen omaksumiseen eikä opetuksen ollut tarpeen perehdyttää eri uskontojen harjoittamiseen. Opettajat näkivät hankaluutena riittävän oppimateriaalin puutteen.
Vaikka kehitystä on vuosikymmenessä tapahtunut ja oppimateriaalia on uusittu, on osa ongelmista edelleen samoja. Katsomusaineissa tarvitaan hyvien työjärjestysmallien kehittämistä. Kriteereinä ovat seuraavat periaatteet:
- ei hyppytunteja
- ei opetusta perjantain myöhäisinä iltapäiväaikoina
- ei opetusta päällekkäin jonkin oppilaalle pakollisen oppiaineen kanssa.
Edelleen tarvitaan lisäksi tiedotusta katsomusvapaussäädöksistä Madridin 2001 suosituksen periaatteiden mukaisesti.