Käsityökoulussa lapset ja nuoret opiskelevat käsityön taiteen yleisen oppimäärän perusteiden mukaisesti (Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2005). Opetus etenee tavoitteellisesti tasolta toiselle. Käsityökoulussa opetus on säännöllistä ja pitkäjänteistä toimintaa, jossa oppilaat voivat kehittää itsensä ilmaisemista ja löytää elämäänsä rikastuttavan elinikäisen harrastuksen. (Haapio-Lehti ym. 2006, 8; ks. myös Taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2005, 36.)
Käsityökoulu Taitavassa käsityön yleisen oppimäärän suorittaminen kestää 6 vuotta. Opetuksen osa-alueita ovat esinesuunnittelu ja esineiden valmistus, tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelu ja valmistus sekä ympäristön suunnittelu ja rakentaminen. Opetuksen tavoitteena on, että oppilaan taidot ja tiedot, tekniikoiden ja materiaalien sekä työvälineiden monipuolinen tuntemus ja hallinta kehittyvät. Lisäksi opitaan esteettistä, visuaalista ja kulttuurista osaamista sekä perinteen taitamista. (Haapio-Lehti, Hyppölä, Pelkonen & Saari 2006, 4.) Käsityökoulussa opitaan erilaisia käsityötekniikoita ja käytetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja. Materiaaleina voivat olla esimerkiksi erilaiset puulajit, metallit, muovit, lasi, paperi, savi, kivi sekä kierrätys- ja luonnonmateriaalit.
Käsityökoulu Taitavan ensimmäisen lukuvuoden teemaksi valittiin ”Minä, minulta, minusta”. Käytännössä käsityökoulun pilottivuosi käynnistyi tekstiilityön jaksolla. Oppilaiden ensimmäisenä tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa ’Oma logo’. Tehtävänannossa määriteltiin logon kooksi n. 15 cm x 15 cm. Logo oli tarkoitus toteuttaa estovärjäyksellä puuvillakankaalle käyttäen maalarinteippiä ja kankaanpainovärejä. Suunnittelussa oppilaiden tuli pohtia asioita, jotka kertovat itsestä. Lisäksi oppilaiden tuli pelkistää ajatuksiaan siten, että he voisivat toteuttaa kuvioinnin edellä kuvatulla tekniikalla. Valmiit merkit (kaksi erilaista) liitettäisiin myöhemmin valmistettavaan tuotteeseen.
Oppilaiden seuraavana tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa ’Oma olio’. Olio on muotoon ommeltu, tyynymäinen hahmo. Suunnittelua rajattiin määrittelemällä olion maksimikoko ja materiaali (luonnonvalkoinen markiisikangas). Suunnittelussa oppilaat kuvasivat olion edestä ja takaa. Olion ääriviivat ja yksityiskohdat siirrettiin suunnitelmasta kankaalle valopöytää apuna käyttäen. Samalla oppilaat kertasivat värioppia, sillä heillä oli käytössään kangasvärit ainoastaan pääväreinä. Lopuksi oppilaat ompelivat oliot oikeanmuotoiseksi ompelukoneella ja täyttivät ne vanulla.
Lukuvuoden toisessa opetusjaksossa oppilaat pohtivat, millaisia rakennuksia he olisivat. Oppilaat suunnittelivat ”Minä talona”-teeman puitteissa itseään kuvaavan rakennuksen. Aluksi he kertoivat parilleen, millainen talo hän itse olisi, ja toinen kirjoitti tarinan perusteella muistiinpanoja sekä piirsi kerrottuja yksityiskohtia. Tämän jälkeen parien tehtävät vaihdettiin. Opettaja määritteli, että talo toteutetaan puusta. Rakennuksen yksityiskohtiin oppilaat saivat valita mieleisiään materiaaleja ja värejä sekä lisätä tuotteen käyttöön liittyviä toimintoja. Oppilaat suunnittelivat tuotteeseen haluamansa käytön (korurasia, pienoisnukkekoti jne.). Jokainen oppilas tarkensi suunnitelmiaan ja teki mittapiirrokset palojen sahaamista varten. Yksityiskohdat täsmentyivät prosessin edetessä (esimerkiksi avattava katto ja led-valaisu).
Keväällä 2012 käsityökoulu Taitavan oppilaat perehtyvät kierrätykseen, tuunaukseen, uusiokäyttöön ja rauhalliseen, hitaaseen tekemiseen. Oppilaat ompelevat itselleen nimirintakorun, jonka kuviointi toteutetaan käsin kirjomalla. Seuraavassa tehtävässä tehdään omista vanhoista T-paidoista, trikoopaidoista tai topeista uudelleen käyttöönotettava paita tai muu tuote. Tuotteeseen kirjotaan jokin sanoma tai asia, jonka halutaan välittyvän. Kokonaisuudessaan koko lukuvuoden ajan pohditaan omaa itseään, omia valintojaan ja niille perusteluja.