Pienryhmiä voi käyttää lukion opinto-ohjauksessa melkein missä vain aiheessa. Niistä hyötyvät kaikki opiskelijat. Koko ikäluokkaa ajatellen parhaiten ne soveltuvat itsetuntemusaiheisiin sekä tulevaisuuden suunnitteluun. Jotta lukiolainen oppii tuntemaan paremmin itseään, vahvuuksiaan ja kiinnostuksiaan sekä löytämään suuntaa tulevaisuudelle, täytyy ajatuksia voida testata vertaisten kanssa käydyillä keskusteluilla. Itsetuntemus ja omat tulevaisuuden haaveet ovat herkkiä ja henkilökohtaisia aiheita. Luokkatunneilla näissä aiheissa harvoin päästään kovin syvällisiin pohdintoihin ja yksilöohjauksessa taas jää kuulematta vertaisten näkemykset ja kokemukset. Aiheiden käsittely pienemmässä ryhmässä vie nuoren omaa ajattelua eteenpäin ja antaa samalla kokemuksia joukkoon kuulumisesta. Vahvuuksien etsimisestä ja löytämisestä tulee helpompaa, kun voidaan hyödyntää erilaisia pienryhmään soveltuvia toiminnallisia menetelmiä.
Pienryhmiä on käytetty onnistuneesti lukioissa monin eri tavoin. Pienryhmät soveltuvat ohjauksen muodoksi hyvin esimerkiksi, kun opiskelijat
- kärsivät motivaatiopulmista opiskelussa
- hakevat omaa paikkaansa kouluyhteisössä
- ovat muuttaneet uuteen kaupunkiin ilman kotiväkeä
- jännittävät
- suunnittelevat opiskelua ulkomailla
- pohtivat välivuosivaihtoehtoja
- kaipaavat tukea lukio-opintojen suunnitteluun.