Keudassa on kerätty palautetta sekä opiskelijoilta että henkilöstöltä etäopetusajan hyvistä oivalluksista ja kehittämiskohteista osaamisen hankkimisen sekä osoittamisen osalta. Palautetta hyödynnetään laajasti. Keudassa on keväästä saakka järjestetty hyvien kokemusten jakotilaisuuksia Teamsin välityksellä koko henkilöstölle. Näin hyviä kokemuksia ja kuulumisia osaamisen osoittamisen osalta on saatu jaettua toimialalta ja kampukselta toiselle. Esimerkkejä on tuotu esiin monialaisesti ja erilaisten sovellusten käyttöä näytöissä on tuettu vahvasti. Digitaalisuutta voidaan hyödyntää niin, että näytössä arvioija on mukana etäyhteydellä. Näyttöjä on toteutettu Keudassa soveltuvin osin myös simuloidussa tai digitaalisessa ympäristössä. Keudassa digitaalisia ratkaisuja on hyödynnetty kevään ja alkusyksyn 2020 aikana runsaasti.
Puutarha-alan perustutkintoon liittyvä näyttö
Viherrakentamisen kasvien käyttäminen pihasuunnittelussa on valinnainen 10 ospin laajuinen puutarha-alan perustutkinnon tutkinnon osa, jossa opiskelija näyttää laajasti erilaista viheralan osaamista. Se on tutkinnon osa, jonka opiskelijat yleensä suorittavat opintojensa loppuvaiheessa. Etäyhteyden käyttö näytössä mahdollisti opiskelijan valmistumisen suunnitellussa aikataulussa.
Opiskelija ottaa kohteesta kuvia tai videoita, jotta arvioijat saavat käsityksen suunniteltavan pihan ominaisuuksista. Myös drone-laitteen hyödyntäminen pihan olosuhteiden ja maastonmuotojen kuvaamisessa on erittäin suositeltavaa. Lisäksi opiskelija etsii pihaan liittyvät kartat ja asemakaavamääräykset digitaalisista palveluista.
Opiskelija laatii tutkinnon osan vaatimusten mukaisesti yleis- ja istutussuunnitelman sekä työselostuksen. Työselostus on ohjeistus pihan rakentamiseen ja pihan kasvien hoitoon. Työselostus sisältää usein paljon rakentamiseen liittyviä detaljikuvia sekä muuta kuvitusta.
Näytön päivämäärä sovitaan ja opiskelija osoittaa osaamisensa tutkinnon perusteiden mukaisesti. Opiskelija toimittaa näytössä käytettävän dokumentaation arvioijille hyvissä ajoin etukäteen.
Näyttö arvioidaan Teams-kokouksessa, jonka opettaja kutsuu koolle. Opiskelija jakaa muutostyösuunnitelmansa työpöydälle, josta hän on voinut tehdä myös erillisen Power Point-esityksen. Opiskelijan henkilöllisyys on helppo tarkistaa kuvayhteyden avulla. Opettaja varmistaa että suunnitelma on opiskelijan tekemä. Teams-kokoukseen on varattava riittävästi aikaa, ettei näytön arvioinnissa tule kiirettä.
Opiskelija poistuu kokouksesta arvioinnin ajaksi. Hänet kutsutaan takaisin puhelimitse/whatsupilla/tekstiviestillä. Lopuksi käydään arviointikeskustelu ja opettaja kirjaa arvioinnin StudentaPlus-opiskelijahallintojärjestelmään.
Teams-kokouksena toteutettu näyttö on varsin helppo järjestää. Se on tehokas tapa, joka säästää mm. matka-aikaa ja helpottaa näytön aikataulutusta. Näytön voi periaatteessa tehdä ja arvioida missä tahansa, kunhan yhteydet toimivat. Opiskelijan etätyöskentelyyn liittyvät valmiudet lisääntyvät ja arkipäiväistyvät. Teams-kokoukseen voi osallistua myös mobiililaitteella. Teams-kokousta on helppo harjoitella etukäteen.
Teams-kokouksen haasteena on datayhteyksien toimivuus. Uutena toimintamuotona se voi lisätä näyttöön liittyvää opiskelijan jännitystä, joka kokemukseni mukaan vähenee, kun yhteys toimii hyvin.
Lisätietoja
Opettaja Kirsi Tuominen, Keuda