Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2015 elämänkatsomustiedon kurssien määrä on muuttunut: pakollisia kursseja on vain kaksi ja syventäviä neljä. Lisäksi filosofiassa on uusi pakollinen etiikan kurssi. Elämänkatsomustiedon kursseja on uudistettu tämän mukaisesti. Kurssien järjestys on muuttunut siten, että entistä kurssia 2 vastaava kurssi on nyt ET1 ja entistä kurssia 1 vastaava, muokattu kurssi on nyt ET2. Kokonaan uutta on syventävä kurssi ET6.
Pakollisina kursseina ovat Maailmankatsomus ja kriittinen ajattelu (ET1) sekä Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä (ET2). Syventäviä kursseja ovat Yksilö ja yhteisö (ET3), Kulttuurit katsomuksen muovaajina (ET4), Katsomusten maailma (ET5) sekä Teknologia, maailmankatsomukset ja ihmiskunnan tulevaisuus (ET6).
Paikallinen opetussuunnitelma sisältää kurssien lisäksi lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti kohdat Oppiaineen tehtävä, oppiaineen opetuksen yleiset tavoitteet ja arviointi sekä Tavoitteet ja keskeiset sisällöt kursseittain.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaiset tavoitteet ja sisällöt tulee sisällyttää paikalliseen opetussuunnitelmaan. Niiden lisäksi voi olla paikallista ainesta sekä koulukohtaisia kursseja.
Elämänkatsomustieto ja filosofia sukulaisoppiaineina
Opetussuunnitelman perusteissa on pyritty välttämään päällekkäisyyttä elämänkatsomustiedon ja filosofian välillä. Filosofia on kuitenkin yksi elämänkatsomustiedon taustatieteistä, joten kaikilta osin tämä ei ole mahdollista. Paikallisessa opetussuunnitelmassa ja opetuksessa tulee huolehtia, että oppiaineet tukevat toisiaan mutta käsiteltävät asiasisällöt ja näkökulmat eivät ole samoja.
Elämänkatsomustiedon ydintehtävä on tukea opiskelijoiden elämänkatsomuksen ja identiteetin muotoutumista sekä heidän yhteisöllisten hyvän elämän ihanteidensa ja käytäntöjensä rakentumista. Filosofia puolestaan tukee opiskelijoiden kasvua aktiivisiksi ja vastuullisiksi, toisia ja yhdenvertaisuutta kunnioittaviksi kansalaisiksi.
Filosofiassa arviointi kohdistuu ajattelun taitojen ja keskeisten käsitteiden hallintaan sekä kykyyn ilmaista filosofista ajattelua. Elämänkatsomustiedossa arvioidaan opiskelijan kykyä tarkastella ja ilmaista katsomuksellisia aiheita monipuolisesti ja taitavasti sekä hänen laaja-alaista katsomuksellista ymmärrystään.