Elämyksellisen ja kokemuksellisen lukemisen ja kirjoittamisen tavoitteena ja funktiona on saada aikaan miellyttäviä tai muunlaisia tavoiteltuja kokemuksia ja tunnetiloja. Näiden menetelmien tavoitteena on syventää lukukokemusta, löytää tekstien merkityksellisyyttä, lisätä oman tekstin tuottamisen omaäänisyyttä, tehdä teksti läheisemmäksi. Tavoitteena on luoda turvallista ja positiivista ilmapiiriä lukemisen ja kirjoittamisen opiskeluun, jotta lukemisen ja kirjoittamisen prosesseihin liittyvä luovuus saisi tukea ja niihin liittyvät rutiinit kehittyisivät. Erityisesti on tarkoitus liittää luettua ja kirjoitettua osaksi opiskelijoiden omia tekstimaailmoja.
Elämyksellinen ja kokemuksellinen lukeminen ja kirjoittaminen
Koulutus ja tutkinnot
Lukiokoulutus
Äidinkieli ja kirjallisuus
Yleissivistävä koulutus
Lukion kirjallisuuden opetuksessa on pitkään korostunut tulkitseva ja analyyttinen lukemisen tapa, kirjoittamisessa taas asiakirjoittaminen. Niiden lisäksi tarvitaan myös lukemisen ja kirjoittamisen tapoja, jotka tuottavat lukijassa elämyksiä, herättävät omaa ajattelua ja tukevat tekstin syvempää ymmärtämistä ja tulkintaa.
Elämyksellisen lukemisen menetelmiä voivat olla kirjallisuudesta kirjoittaminen tai puhuminen lukemisen aikana (lukupäiväkirja, videokommentti), mutta yleensä niillä tarkoitetaan yhteisöllisiä lukemisen tapoja, joissa
- lukukokemuksia jaetaan esimerkiksi lukupiirissä
- luettua kirjallisuutta käsitellään (tai uuteen kirjallisuuteen tutustutaan) draaman keinoin
- kirjan maailmaan sukelletaan pakopelihuonetehtävien avulla.
Elämykselliseen lukemiseen voi liittyä myös kirjoittaminen (fanifiktio). Elämyksellinen lukeminen ja kirjoittaminen on usein lähellä sanataidetta, mutta välttämättä näin ei ole.
Kirjallisuutta ja materiaaleja
- Ahola, S. (2013). Lukupiirien aika. Avain.
- Hämäläinen, S. Pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä. Nuorten Akatemian verkkosivut.
- Juopperi, S. (2018). Lukemisen merkitys ja muutos lukukokemuskertomuksissa. Kasvatus & Aika, 12(2), 62–76. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/74131.
- Kajander, A. (2020). Kirja ja lukija digitalisoituvassa arjessa. Helsingin yliopisto. Saatavilla verkossa.
- Kantonen, H. (2013). Lukupiirit koulujen kirjallisuudenopetuksessa ja niiden soveltaminen lukioon. Pro gradu -työ. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla verkossa.
- Karvonen, K. & Ruuska, H. (2020), Kokonaisvaltainen kirjoittaminen lukiossa -materiaali. https://blogs.helsinki.fi/kmkarvon/.
- Koiranen, J. (2019). Pedagogiset pakopelit.
- La Rosa, L.-S. (2023). Nuorten hiipuva lukuhalu lukemiskulttuurin murroksessa. AVAIN - Kirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti, 19(4), 4–23. https://doi.org/10.30665/av.116080.
- Lukufiilis-verkkolehti. https://lukufiilis.fi/
- Lukuklaani-tutkimus (2020)
- Lukuliikkeen verkkosivut
- Mattila, S. & Ollila, M. & Volotinen, T. (2008). Lukupiirin lumo. Sanoma Pro.
- Neimala, K. & Papinniemi J. (2008). Lukukirja: kirja kirjoista. Otava.