Yhdenvertaisuus on Suomessa jokaisen perusoikeus. Perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan kuin muita.
Kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuspalveluissa lasten, nuorten ja yhteisön turvallisuus on koko henkilöstön vastuulla. Oppimisyhteisöjen toimintakulttuurin ja johtamisen pitää edistää turvallisuutta ja hyvinvointia, yhdenvertaisuutta sekä tasa-arvoa, sekä kehittää yhteisöllisyyttä.
Opettaja vastaa kunkin lapsi-, oppilas- ja opiskelijaryhmän turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta opettaessaan ryhmää, ja siirryttäessä oppimisympäristöstä toiseen. Rehtori/johtaja vastaa työpäivän turvallisuudesta ja hyvinvoinnista sekä yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta yhdessä opettajien ja muun henkilöstön kanssa. Rehtori/johtaja sekä kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjä vastaavat oppimisyhteisössä tai -ympäristössä suunnitelmallisesta häirinnän ehkäisystä, häirintätilanteisiin puuttumisesta ja niiden seurannasta.
Lasten, oppilaiden sekä opiskelijoiden osallistuminen oppimisyhteisön ja -ympäristön rakentamiseen edistää turvallisuutta ja hyvinvointia sekä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjän täytyy määritellä järjestyssäännöt (tai sovellettavat järjestysmääräykset), joilla edistetään koulun tai oppilaitoksen sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä yhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Lapset, oppilaat ja opiskelijat eivät toiminnallaan saa vaarantaa toistensa, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä. Oppilaan/opiskelijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti järjestyssääntöjen edellyttämällä tavalla.
Mihin tahansa syrjintäperusteeseen liittyvä häirintä on kiellettyä
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakien perusteella häirintä on kiellettyä mihin tahansa syrjintäperusteeseen liittyen. Kenenkään ihmisarvoa ei saa halventaa tai nöyryyttää, eikä luoda henkilöä tai ihmisryhmää kohtaan uhkaavaa, vihamielistä tai hyökkäävää ilmapiiriä
- sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun,
- iän,
- alkuperän,
- kansalaisuuden,
- kielen,
- uskonnon,
- vakaumuksen,
- mielipiteen,
- poliittisen toiminnan,
- ammattiyhdistystoiminnan,
- perhesuhteiden,
- terveydentilan,
- vammaisuuden,
- seksuaalisen suuntautumisen, tai
- muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjän on poistettava yhdenvertaisuuden toteutumista estävä häirintä. Tasa-arvon toteutumiseksi on kiinnitettävä erityisesti huomiota oppilas- tai opiskelijavalintoihin, opetuksen järjestämiseen, oppimiseroihin ja opintosuoritusten arviointiin, sekä seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen.
Jos häirintää ilmenee, tai sitä epäillään tapahtuneen oppimisympäristössä, -yhteisössä tai koulumatkalla, on esi- ja perusopetuksen sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen opettajalla, rehtorilla ja varhaiskasvatuksen johtajalla velvollisuus ilmoittaa siitä häirinnän kohteen ja häirinnän tekijän huoltajille (tai muulle lapsen lailliselle edustajalle). Ilmoitusvelvollisuus koskee häirinnän kohteena olevaa lasta, oppilasta ja alle 18-vuotiasta opiskelijaa, sekä epäiltyä tekijää. Häirintä voi ilmetä mihin tahansa syrjintäperusteeseen liittyen. Häirintä voi ilmetä esimerkiksi seksuaalisena häirintänä, jolloin se täyttää rikoksen tunnusmerkit, jos se kohdentuu alle 16-vuotiaaseen.
Opettaja ja rehtori/johtaja käyttävät kurinpitoa ja opetuksen turvaamiseen liittyviä keinoja johdonmukaisesti. Kurinpitoa harkittaessa tulee ottaa huomioon teon laatu sekä oppilaan tai opiskelijan ikä ja kehitystaso. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjän on laadittava suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelujen käyttämisestä, sekä niihin liittyvistä menettelytavoista.
Opetuksen ja koulutuksen järjestäjä suojaa oppilasta/opiskelijaa häirinnältä. Opetuksen/koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmassa kuvataan suunnitelma oppilaan/opiskelijan suojaamiseksi häirinnältä. Paikalliset turvallisuutta ja hyvinvointia, sekä häirinnän ehkäisyä ja siihen puuttumista koskevat suunnitelmat ja toimintamallit on käsiteltävä oppilaiden sekä huoltajien, tai heidän edustajiensa kanssa. Turvallisuuden, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puutteista keskustellaan tarvittaessa rehtorin/johtajan kanssa, jolla on kokonaisvastuu koulun, oppilaitoksen tai varhaiskasvatuspalvelujen turvallisuudesta sekä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta. Turvallisuuden ja hyvinvoinnin sekä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puutteet on korjattava.
Varhaiskasvatusta ja esiopetusta, perusopetusta, lukio- ja ammatillista koulutusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja toteutettaessa on otettava huomioon lapsen etu. Lapsen kasvatusvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla. Kasvatuksen ja koulutuksen henkilöstö tukee vanhempia/huoltajia heidän kasvatustehtävässään, ja pyrkii tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain. Lapsi ja perhe ohjataan aina tarvittaessa terveydenhuoltopalvelujen, kuten neuvolapalvelujen ja opiskeluhuoltopalvelujen, sosiaalihuollon sekä lastensuojelun piiriin. Jos koulun tai opiskeluhuollon työntekijä arvioi, että oppilaan tai opiskelijan opiskeluvaikeuksien, sosiaalisten tai psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi tai poistamiseksi tarvitaan opiskeluhuollon psykologi- tai kuraattoripalveluita, on hänen viipymättä otettava yhteyttä psykologiin tai kuraattoriin yhdessä oppilaan/opiskelijan kanssa, ja luovutettava tiedossaan olevat tuen tarpeen arvioimiseksi tarvittavat tiedot.
Miten toimit, jos saat tietää alle 16-vuotiaan kokemasta seksuaalisesta häirinnästä tai 16-17-vuotiaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä?
Suomessa on kaksi laissa säädettyä suojaikärajaa koskien seksuaalista häirintää. Alle 16-vuotiaalle ei saa tehdä seksuaalisia tekoja tai olla tämän kanssa yhdynnässä. Seksuaalisen häirinnän tekoja tulkitaan seksuaaliseksi väkivallaksi, jos ne kohdentuvat alle 16-vuotiaaseen. 18-vuoden suojaikäraja suojaa nuorta perheen sisäiseltä, luottamussuhteessa tai auktoriteettiasemassa tapahtuvalta seksuaaliselta hyväksikäytöltä sekä seksuaalissävytteisten tai alastonkuvien jakamiselta. Seksuaalinen väkivalta on rikos.
Jos varhaiskasvatuksen, koulun tai oppilaitoksen henkilöstö epäilee lapseen kohdistuvaa seksuaalirikosepäilyä, on henkilöstöllä velvollisuus tehdä rikosilmoitus salassapidon estämättä.
Henkilöstöllä on oikeus tehdä ilmoitus, jos on tehtävissään saanut tietoja, joiden perusteella on syytä epäillä jonkun olevan vaarassa joutua väkivallan (myös seksuaalisen väkivallan) kohteeksi.
Jo 15 vuotta täyttänyt on rikosoikeudellisesti vastuussa väkivaltaisista teoistaan.
Kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjillä on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, sekä tehdä tavoitteellista ja suunnitelmallista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä. Kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjät vastaavat siitä, että kouluilla ja oppilaitoksilla on tasa-arvosuunnitelma ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelmien tekemisen voi käytännössä yhdistää ja liittää osaksi opetussuunnitelmaa. Suunnitelmien tulee toteutua varhaiskasvatuspalveluiden, koulujen ja oppilaitosten arjessa johtajien, rehtoreiden ja opettajien, sekä muun henkilöstön työssä. Tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä pitää olla samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen. Opetuksen ja oppiaineiston pitää tukea tasa-arvolain toteutumista. Tasa-arvoa edistetään koulutuksessa ja opetuksessa lasten ikä ja kehitys huomioon ottaen.