Ohjauksessa yksilön tilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon elämän eri osa-alueet. Opiskelijan arvoilla, toimintakyvyllä ja toimijuudella on vaikutusta elämänasenteeseen sekä kykyyn suunnitella omaa tulevaisuutta.
Toimijuudella tarkoitetaan ohjauksessa yksilön kykyä rakentaa omaa elämänuraansa siten, että hän pystyy suunnittelemaan ja etsimään tietoa sekä tekemään päätöksiä valintatilanteissa.
Toimintakyky tarkoittaa selviytymistä ja vastuunottoa haasteellisissa elämän vaiheissa. Sosiaalinen toimintakyky antaa edellytykset arjessa selviytymiselle sekä tavoitteiden löytämiselle ja saavuttamiselle. Opiskelijan voi olla vaikea suunnitella tulevaisuuttaan tai toteuttaa tekemiään päätöksiä, jos hänellä on ongelmia sosiaalisen toimintakyvyn tai psyykkisen ja fyysisen terveyden osa-alueilla. Tästä syystä ohjausprosessin alkuvaiheessa on kartoitettava ohjattavan tilanne myös toimintakyvyn kannalta. Tavoitteet ja toimintatavat on yhdessä rakennettava sellaisiksi, että opiskelijan on ne mahdollista toteuttaa.
Pysyvien ratkaisujen ja onnistuneiden siirtymien kannalta on keskeistä, että yksilöllä on hyvät urasuunnittelutaidot, joihin sisältyy taito kerätä, analysoida, tehdä synteesejä ja järjestää itseen, koulutukseen ja ammatteihin liittyvää tietoa. Lisäksi urasuunnittelutaidot ovat kykyä soveltaa tätä tietoa ja tehdä päätöksiä erilaisissa siirtymävaiheissa. Ura- ja elämänsuunnittelun edellyttämät kompetenssit ovat yhteydessä elämisen taitoihin sekä yksilölliseen ja sosiaaliseen oppimiseen, muutostilanteissa toimimiseen ja työnhakutaitoihin. Urasuunnitteluun liittyviä kompetensseja ovat tiedonhakutaidot, hyvä itsetuntemus sekä kyky arvioida omia vahvuuksiaan ja osaamistaan.
Urasuunnittelutaidot, toimijuus ja toimintakyky sekä mukautuvuus ovat nykyteorioiden mukaan keskeisiä käsitteitä, joita ohjausprosessin aikana tulisi tarkastella.