Holokaustin kieltäminen on diskurssia ja propagandaa, joka kieltää historiallisen totuuden ja natsien yhteistyökumppaneineen toisen maailmansodan aikana toimeenpaneman juutalaisten tuhoamisen todellisen laajuuden. Holokaustin kieltämisellä viitataan erityisesti kaikkiin pyrkimyksiin väittää, että holokaustia ei koskaan tapahtunutkaan. Holokaustin kieltäminen voi olla esimerkiksi
- pääasiallisten tuhoamismenetelmien (kuten kaasukammioiden, joukkoteloitusten, näännyttämisen ja kiduttamisen) julkista kieltäminen
- juutalaisten kansanmurhan tarkoituksellisen toteuttamisen julkista kieltämistä
- edellä mainittuja koskevien epäilysten esittämistä.
Holokaustin kieltäjien (revisionistit, negationistit) propaganda oli pitkään vain kuriositeetti kouluopetuksen kannalta, mutta internet on tuonut aiheen jokaisen opiskelijan ulottuville. Myös suomenkielistä holokaustin historiallisuuden kieltävää materiaalia nousee esille internethakujen yhteydessä. Vaikka kyseessä onkin puhtaasti pseudohistoriallinen ja antisemitismistä inspiraationsa ammentava lähestymistapa lähihistoriaamme, asettaa se vakavan haasteen myös kouluopetukselle. Kun tiedonhakija saadaan pysähtymään tarkoitushakuisesti väärennetyn ja historialliseksi naamioidun tiedon äärelle, hän myös joutuu sen myötä kosketuksiin juutalais- ja muukalaisvihamielisen materiaalin kanssa.
Holokaustin kieltämisen idea pitää jo sisällään ajatuksen siitä, että “holokaustilegendan” takana on kansainvälisen juutalaisuuden salaliitto sympatian ja katumusrahojen lypsämiseksi syyllisyydessään rypevältä Euroopalta Israelille. Erityisen ongelmallista on, että materiaali on puettu historiantutkimuksen asuun (mm. runsaine lähdeviitteineen), mikä antaa vaikutelman tieteellisestä, eri teorioiden välillä käytävästä väittelystä, eikä pelkän ulkoisen vaikutelman perusteella ole mahdollista erottaa hyvää huonosta.
Opiskelijoita ei ole tarkoituksenmukaista johdattaa keskusteluun itse holokaustin kieltäjien väitteiden kanssa, sillä juuri kyseiset väittämät (pseudoargumentit) johtavat epäoleellisille sivuraiteille. Sen sijaan voi olla aiheellista keskustella syistä näiden ajatusten olemassaololle ja niiden vaikuttimista. Vieläkin oleellisempaa on arvioida, millaisia työkaluja ilmiön kohtaamiseen opetuksemme tarjoaa. Näitä työkaluja ovat
- vankka tietopohja
- eläytymisen vahvistama vakuuttuneisuus tapahtuneen vakavuudesta
- aina vain tärkeämmäksi kasvava medialukutaito ja mediakriittisyys.