Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen säännöllinen seuraaminen mahdollistaa oppimisen tai opiskeluhuollon palvelujen tuen tarjoamisen oikea-aikaisesti ja riittävästi. Seuranta on osa koulun suunnitelmallista, yhteisöllistä hyvinvointityötä.
Mitä kuuluu -hyvinvointikysely on järjestelmällinen menetelmä kerätä tietoa eri ikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvoinnista ja oppimisesta niin lukukauden käynnistyessä kuin soveltuvin osin lukuvuoden edetessä.
Kysely soveltuu sekä perusopetuksen koulujen että toisen asteen oppilaitosten käyttöön.
Kysymyksiä oppilaille ja opiskelijoille hyvinvoinnista
- Miltä sinusta tuntuu palata kouluun loman jälkeen? Minkälaista ajattelet koulun arjen olevan tulevina viikkoina?
- Tunnetko itsesi väsyneeksi koulupäivän aikana?
- Tarvitsetko oppimisessasi apua, missä asiassa tai oppiaineessa? Tiedätkö, keneltä saat koulussa apua oppimiseesi tai hyvinvointiisi, jos sitä tarvitset?
- Onko sinulla koulussa kavereita?
- Jääkö sinulle aikaa harrastuksille, liikkumiselle ja palautumiselle läksyjen ja muiden koulutehtävien jälkeen?
- Millaiseksi arvioisit oman ryhmäsi/luokkasi ilmapiirin asteikolla 4–10? Miten tunnelmaa tai me-henkeä ryhmässä/luokassa voitaisiin parantaa?
- Onko sinulla vinkkejä opettajalle, miten koulupäivä sujuisi sinun tai ryhmäsi/luokkasi näkökulmasta hyvin?
- Onko jotakin muuta, mikä sinua mietityttää koulunkäyntiin/opiskeluun liittyen?
- Miten arvioisit fiilistäsi tänään asteikolla 4–10?