Jatkumon lisäksi keskeistä on tunnistaa, että perusteissa laaja-alaista osaamista kuvataan prosessina, joka etenee opiskelijan oman osaamisen ja elämänhallinnan tunnistamisen ja vahvistumisen kautta lukioyhteisöön ja lukion lähiympäristöön. Tämän kehityksen myötä edetään asteittain ulottamaan osaamista ja otetta yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja sen myötä kansainvälisiin yhteisöihin ja globaaliin maailmanyhteisöön. Yhtenä työkaluna mainitaan pienet teot, jotka antavat lukiolaisille tuntumaa siitä, että heidän toiminnallaan on merkitystä.
Jokainen lukiolainen on lukiossa tullut oikeaan paikkaan hakeakseen rakennusaineiksia seuraavaan elämänvaiheeseen siirtymiseen. Hyvinvointiosaaminen lähtee siitä, että lukiolainen kokee itsensä nähdyksi ja kuulluksi ilman, että hänen motivaatiotasoaan tai oletettuja osaamisiaan arvotetaan vertaamalla niitä muihin. Laaja-alaisen osaamisen alueista juuri hyvinvointiosaamisen keskeinen tehtävä on ohjata opettajia havainnollistamaan tätä asiaa omassa oppiaineessaan ja oppiaineiden yhteistyössä: mistä opiskelijalle syntyy jaksamista, uskallusta, viisautta ja ylipäätään omistajuutta oman paikkansa rakentamiseen lukio-opintojen aikana sekä haettaessa näkymiä elämälle lukion jälkeen?