Oppiainerajat ylittävien opintokokonaisuuksien avulla opiskelijaa voidaan auttaa tarkastelemaan ja hahmottamaan erilaisia opiskeltavia ilmiöitä kokonaisvaltaisemmin. Esimerkiksi oppimista, hyvinvointia ja toimintakykyä käsitellään lukiossa useammassa oppiaineessa. Lisäksi osittain yhtenevien oppisisältöjen tarkastelu samanaikaisesti voi ajankäytöllisesti lisätä väljyyttä opintojaksoon ja mahdollistaa esimerkiksi perehtymisen joihinkin aihepiireihin syvällisemmin.
Yksittäinen opintojakso voi sisältää yhden tai useamman moduulin samasta oppiaineesta tai useammasta eri oppiaineesta. Opintojaksot kuvataan paikallisessa opetussuunnitelmassa, eli lukiokoulutuksen järjestäjä päättää, miten oppiaineiden opinnot jaetaan opintojaksoihin.
Koulutuksen järjestäjä päättää, minkä laajuisina opintojaksoina opinnot tarjotaan opiskelijalle. Koulutuksen järjestäjän tulee kuitenkin tarjota opiskelijalle mahdollisuus suorittaa lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen 1 mukaisia valtakunnallisia valinnaisia opintoja kahden opintopisteen laajuisina opintojaksoina. Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään, missä järjestyksessä oppiaineen opinnot suoritetaan ja miten ne jaetaan opintojaksoihin.
– Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, luku 3.1
Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään ja kuvataan
- opintojakson tavoitteet ja keskeiset sisällöt
- laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden ja osa-alueiden toteutuminen opintojaksossa
- opintojakson arviointi.
Idea paikallisesta oppiainerajat ylittävästä opintojaksosta voi syntyä monesta syystä. Yhdistämisen perustana voivat olla esimerkiksi yhteiset teemat eri moduulien tavoitteissa ja keskeisissä sisällöissä tai jokin laaja-alaisen osaamisen osa-alue. Eri moduulien yhdistelmävaihtoehtoja on siten useita.
Seuraavissa esimerkeissä opettajat ja opinto-ohjaaja kertovat kokemuksistaan yhdistää psykologian, opinto-ohjauksen, terveystiedon ja liikunnan pakollisiin opintoihin sisältyviä 1. moduuleja yhdistelmäopintojaksoiksi. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole ohjeistaa, miten tai mitkä moduulit tulisi yhdistää, vaan antaa ideoita ja inspiraatiota paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön. Oppiainerajat ylittävän opintojakson käytännön toteutus voi tapahtua monin eri tavoin.