Vuosina 2015-2017 toteutettiin Inclusive Early Childhood Education (IECE) -kehittämishanke, jonka toteutuksesta vastasi European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Yhteisenä eurooppalaisena tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatusta aidosti inklusiiviseksi eli kaikille soveltuvaksi varhaiskasvatukseksi. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida inklusiivisen, kaikille lapsille yhteisen varhaiskasvatuksen tärkeimpiä ominaisuuksia ja koota niitä kansallisen kehittämisen tueksi. IECE-kehittämishankkeen lopuksi julkaistiin vuonna 2017 Inclusive early childhood education: new insights and tools – contributions from a European study -julkaisu, ja tähän julkaisuun sisältyi inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteeminen malli kehykseksi inklusiivisen varhaiskasvatuksen suunnittelulle, toteuttamiselle ja arvioinnille.
Vuonna 2017 julkaistu eurooppalainen Inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteeminen malli jäsensi ekosysteemisen ajattelun mukaisesti inkluusion moniulotteisuutta. Suomeksi mallin kääntämisestä vastasivat opetusneuvos Arja-Sisko Holappa Opetushallituksesta sekä erityispedagogiikan yliopistolehtori Riitta Viitala Jyväskylän yliopistosta. Riitta Viitala kirjoitti inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteemisestä mallista artikkelin Varhaiserityiskasvatus -kirjaan, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2018.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteeminen malli konkretisoi inkluusion moniulotteisuutta. Uloimmalta kehältä keskemmälle siirryttäessä päästään yhä lähemmäksi inkluusion merkitystä lapselle. Malli auttaa hahmottamaan, miten monien yhteiskunnallisten ja paikallisten asioiden tulee olla kunnossa, että lapsi saa tarvitsemansa tuen ryhmässään. Jotta tukea tarvitsevan lapsen osallisuus ja sosiaalinen osallisuus saavutetaan, ja hän kehittyy ja oppii, tarvitaan monien tahojen tavoitteellista yhteistyötä sekä sitoutumista inkluusion arvoihin. Sitoutuminen onkin keskeistä inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa: tarvitaan sitoutumista yhteiskunnallisessa päätöksenteossa, monialaisessa yhteistyössä ja ennen kaikkea työyhteisössä.
Vuonna 2022 astui voimaan varhaiskasvatuslaki (540/2018), jonka mukaan varhaiskasvatuksen yhtenä tavoitteena on tukea lapsen oppimisen edellytyksiä, edistää elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamista inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Lainsäädännön uudistuksen rinnalla uudistettiin myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on laadittu inklusiivisten periaatteiden mukaisesti, ja näitä periaatteita tarkastellaan erityisesti arvoperustaa, toimintakulttuuria ja lapsen tukea käsittelevissä luvuissa.
Opetushallitus on uudistanut kuvan Inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteemisestä mallista, jotta se toisi aiempaa selkeämmin esiin, millä tavoin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjaa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämistä ja toteuttamista niin kansallisella, paikallisella kuin toimipaikan yhteisön tasolla. Mallin uudistamisessa on hyödynnetty monia ajankohtaisia tutkimuksia, selvityksiä ja tieteellisiä artikkeleja, jotka yhdessä ovat luoneet kokonaisvaltaista kuvaa niistä inkluusioon liittyvistä tekijöistä, jotka varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin on kirjattu. Lähteet, joita tässä tekstissä on hyödynnetty, on koottu sivun loppuun.