Uskonto islamilaisessa kontekstissa
Islamissa sanalle uskonto on arabiaksi kaksi termiä. Ensimmäinen, madhhab, tarkoittaa kulkemista ja sisältää käsitteet usko, vakaumus ja tavat. Uskonto nähdään siteenä uskovaisen ja Jumalan välillä. Uskovaisuuteen kuuluvat usko ja uskoon kuuluvat rituaalit. Toinen uskontoa tarkoittava sana, din, vastaa lähinnä suomenkielisiä termejä uskonto, uskonnon tunnustaminen ja usko. Din sisältää koko elämäntavan: käyttäytymisen, ihmisten välisen toiminnan ja uskonnolliset rituaalit. Näiden kautta uskonto läpäisee arjen.
Uskonnon ja tieteen suhde islamissa
Islamilaisen tieteen kehitys sai alkunsa umaijadikaudella arabian kieleen tehdystä käännösprojektista. Sen myötä kehittyivät tieteellisten kirjoitusten kommentaarit, jotka edesauttoivat uusien ajatusten juurtumista umaijadien alueella. Islamin tulkinta suhteessa tietoon synnytti tieteen ja kulttuurin kultakauden, joka alkoi abbasidikaudella vuodesta 750 lähtien. Koulutuksessa uskonnollinen ja tieteellinen ajattelu täydensivät toisiaan. Islamilainen kulttuuri edisti varhaisina vuosisatoinaan nykyisten luonnontieteiden, kuten tähtitieteen ja lääketieteen, kehitystä.
Uskonnonvapauden käsite klassisessa islamissa
Uskonnonvapauden periaate löytyy Medinan perustuslaista. Siinä myönnettiin oikeudet uskonnonharjoittamisen kaikille Medinassa asuville. Se sisälsi uskonnolliset oikeudet niin muslimeille, monijumalaisille kuin juutalaisille, jotka solmivat sopimuksen muslimihallinnon kanssa. Juutalaisilla oli oikeus pitää omia tuomioistuimia. Medinan perustuslaissa muiden uskontojen harjoittajia koskivat samat poliittiset ja kulttuuriset oikeudet kuin muslimeja. Islamin näkökulmasta uskonnonvapauden käsitteessä haasteena on ollut uskonnottomuuden termi, jota ei klassisessa islamissa tunnisteta samalla tavalla kuin länsimaisessa kulttuuripiirissä.
Raamatun kirjat islamin näkökulmasta
Islamissa tunnetaan juutalaisuuden ja kristinuskon pyhiä kirjoja. Koraanissa esiintyy käsite kirjan kansat, joilla viitataan juutalaisiin ja kristittyihin. Raamatun kirjoista Koraanissa mainitaan Toora, Psalmit ja Evankeliumi. Vanhan testamentin kirjojen alkuperäiskielinä ovat olleet heprea ja aramea, jotka ovat arabian sukulaiskieliä. Uusi testamentti on kirjoitettu kreikaksi, joka oli Rooman valtakunnassa yleisesti puhuttu kieli. Kristillisessä teologiassa on erilaisia menetelmiä tutkia Raamattua ja ne poikkeavat Koraanin tutkimisesta islamilaisissa yliopistoissa.