Itsesäätöinen oppiminen on tavoitteellista toimintaa, jossa oppilas pyrkii työskentelemään asettamaansa oppimistavoitetta kohti. Itsesäätöistä oppilasta voidaankin luonnehtia taitavaksi oppijaksi (Zimmerman & Schunk, 2011). Opettajan tehtävä on muuttaa opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet oppilaiden tasolle sopivaksi pedagogiseksi toiminnaksi ja oppimistehtäviksi. Taitava oppilas analysoi annetun oppimistehtävän vaatimuksia ja vertaa niitä omiin uskomuksiinsa sekä aikaisempaan tietoonsa vastaavista oppimistehtävistä. Oppimistehtävään perustuvien tulkintojen jälkeen oppilas muodostaa tavoitteen omalle toiminnalleen tehtävässä. Opettajan roolina on auttaa oppilaita tunnistamaan ja muodostamaan oppimisen kannalta hyviä tavoitteita pedagogisten kysymysten, sanottamisen ja mallintamisen avulla (Kontturi, 2016).
Oppimistehtävän aikana taitava oppija pohtii tehtävän luonnetta ja valitsee siihen ja omaan tavoitteeseensa sopivia oppimisstrategioita (Perry & Winne, 2006; Pintrich, 2001): hän esimerkiksi pyytää apua, säätelee ponnistelujaan ja harjoittelee. Oppilas käyttää aktiivisesti erityisesti ymmärtävään oppimiseen johtavia tekniikoita: hän pyrkii esimerkiksi selittämään asioita ja ilmiöitä omin sanoin ja etsii yhteyksiä omatun tiedon ja opittavan asian välillä käsite- ja miellekarttojen avulla (Alexander, Graham, & Harris, 1998). Työskentelyn aikana hän tarkkailee tietoisesti omaa toimintaansa ja suoriutumistaan ja säätelee toimintaansa siten, että hän saavuttaa tavoitteensa haluamallaan tavalla. Taitavalle oppijalle onkin tunnusomaista, että hän tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa erilaisissa oppimisen tilanteissa ja pystyy toimimaan strategisesti erityisesti haastavissa oppimistilanteissa (Hadwin, Järvelä & Miller, 2011).
Opettajan tehtävänä on turvata opettajajohtoisella opetuksella tai oppimateriaalilla omatoimisessa työskentelyssä tarvittavat perustiedot sekä mallintaa ja ohjata tehokkaiden oppimisstrategioiden käyttöä. Tärkeää on myös välillä haastaa oppilaita tunnistamaan, miten heidän oma työskentelynsä oppimisprosessin osalta etenee. Toisin sanoen opettajan on ylläpidettävä luokassa keskustelua myös oppimisesta eikä vain opiskeltavista sisällöistä (Butler, Schnellert & Perry, 2017).