Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu
- Koulutus ja tutkinnotEsiopetus
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tarkoituksena on
- vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa
- kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta
- selvittää varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen välisiä jatkumoita
- selvittää perheiden palveluvalintoja
- saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon muodostu miseen.
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia –kehittämisohjelmaa.
OKM:n sivuilta löydät tarkemmin tietoa kokeilusta ja tietoa siitä, mitä kokeilu tarkoittaa siihen osallistuville lapsille ja perheille.
Kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014), mutta niitä on tarvittavilta osin muokattu kokeiluun sopivaksi.
Opetushallitus on valmistellut opetussuunnitelmaperusteita yhdessä varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa. Perusteet on laadittu niin, että sen mukainen toiminta ja opetus muodostavat luontevan osan lasten oppimisen polkua varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Katso lisätietoa kokeiluperusteista esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet-sivulta.
- Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet - kokeiluperusteet
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet 2021 -julkaisu
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu OKM:n sivuilla
- Kysymyksiä ja vastauksia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta OKM:n sivuilla
- Lisätietoa kaksivuotisen esiopetuskokeilun seurantatutkimuksista OKM:n sivuilla
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu -webinaarin 7.4.2021 tallenne YouTubessa
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilurekisteri
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun koulutusta vuonna 2023