Käsityön materiaalien varastointi
Teknisen työn työtapojen materiaalien varastoissa säilytetään ja joskus myös katkaistaan sahatavaraa ja puulevyjä, metalliputkia, -tankoja ja -levyjä ja muovilevyjä sekä kertynyttä kierrätysmateriaalia. Puutavaravarasto ja metallivarasto ovat erillisiä tiloja ja niissä on lukittavat ovet. Pölynhallinnan kannalta varastot on hyvä suunnitella omiksi tiloiksi, ei toteuttaa alueena muun tilan yhteyteen.
Tekstiilityön työtapojen materiaalien erillisissä varastoissa ja säilytyskalusteissa säilytetään kangaspakkoja tai -rullia, tukikankaita, lankoja, kuteita, kuituja, kaavapaperirullia sekä opetus- ja kierrätysmateriaaleja. Materiaaleja ei leikata varastossa vaan kuljetetaan eri työpisteille työstettäväksi. Tekstiilimateriaalien varasto on erillinen tila ja siinä on lukittava ovi.
Materiaalivarastojen lisäksi käsityön oppimis- ja työympäristöön varataan lukittavaa varastointitilaa keskeneräisille töille. Varasto ja säilytystilojen mitoituksessa huomioidaan koulun oppilasmäärä, ryhmäkoko ja opetusryhmien määrä. Jokaiselle opetusryhmän oppilaalle varataan keskeneräisille töille säilytystilaa.
Tiloissa työskentelevät muut käyttäjäryhmät otetaan huomioon varastointitilaa suunnitellessa. Esimerkiksi taiteen perusopetuksen tai vapaan sivistystyön ryhmien materiaalien ja keskeneräisten töiden varastointi toteutetaan erillisenä tilana. Varastojen ovet ovat lukittavia. Eri
käyttäjäryhmien varastot tulee erottaa toisistaan. Tilasuunnittelun yhteydessä perusopetuksen varastointitarpeita pidetään ensisijaisena.
Valmiiden töiden esillepanoa varten voidaan varata vitriinikalusteita joko käsityön oppimis- ja työympäristöön tai koulun muihin tiloihin.
Koulun tiloihin varataan kierrätysmateriaalivarasto, jossa säilytetään koululla syntyvää kierrätyskelpoista materiaalia. Oppijoita ohjataan opetussuunnitelman mukaisesti kierrättämiseen ja kestävään elämäntapaan. Mikäli koulun erillinen kierrätystila ei ole sijoitettu taide- ja taitoaineiden oppimisympäristöjen läheisyyteen tai ei ole järjestetty muuta varastointimahdollisuutta, tulee käsityön oppimis- ja työympäristön varastotilojen yhteyteen suunnitella tilat kierrätysmateriaalien varastointia varten. Tämä voi olla oma tilansa tai osa edellä mainittuja materiaalivarastoja.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Puutavaravarasto ja metallivarasto sijoitetaan käsityön oppimisympäristössä ja koulurakennuksessa siten, että ulkoa huoltopihalta on suora mahdollisuus lastata puu- ja metallitavaraa varastoon. Varastot suunnitellaan samaan tasoon huoltopihan kanssa. Materiaalien vienti portaita pitkin varastoihin aiheuttaa työturvallisuusriskin.
Oppimisympäristön sisätiloissa puutavaravarastosta tulee olla sujuva kulkuyhteys konetyöstön tilaan, teknisen työn työtapojen yleistyötilaan sekä metallivarastosta metallitöiden tiloihin. Varastojen sijainnin ja kulkureittien suunnittelussa tulee huomioida, että varastojen ja muiden tilojen välillä siirretään pitkiä kappaleita sekä isoja levyjä. Mikäli varastossa katkaistaan tai esityöstetään materiaaleja, on varastoon järjstettävä purunpoisto ja siivouspiste.
Tekstiilimateriaalivarastosta tulee olla sujuva kulkuyhteys tekstiilityön työtapojen yleistyötilaan. Varaston sijainnin ja kulkureitin suunnittelussa tulee huomioida mm. pitkien kangaspakkojen ja kaavapaperirullien siirtäminen varastosta työpisteille.
Puolivalmiiden töiden säilytys suunnitellaan yleistyötilojen yhteyteen siten, että kulkuyhteys on mahdollisimman esteetön ja sujuva. Töiden säilytyksessä huomioidaan eri materiaalien ja tuotteiden vaatima tila.
Yleistyötilojen yhteyteen suunnitellaan erillinen oppilastyövarasto tai tilavia kaappeja oppilaiden keskeneräisten töiden säilyttämistä varten. Mikäli kaappeihin suunnitellaan vetolaatikoita oppilastöiden säilyttämistä varten, tulee laatikoiden olla kiinteitä. Ritiläpohjasta pienet työn osat tippuvat ja hukkuvat. Jokaiselle oppilaalle varataan oma vetolaatikko. Oppilastyövarastoon voidaan varata myös avohyllytilaa. Säilytystilojen mitoituksessa huomioidaan koulun oppilasmäärä, ryhmäkoko ja opetusryhmien määrä. Säilytystilat ja -kalusteet ovat lukittavia.
Mikäli kierrätysmateriaalivarasto toteutetaan koko koulun varastona, tulee sieltä olla sujuva yhteys käsityön oppimis- ja työympäristöön sekä muualle taide- ja taitoaineiden opetustilakokonaisuuteen.
Tiloissa työskentelevien muiden käyttäjäryhmien varastojen paikat suunnitellaan siten, että materiaalin kuljettaminen työskentelyn tiloihin on sujuvaa.
Esimerkkipinta-alat:
- materiaalien säilytys (metalli-, muovi- ja kierrätysmateriaalit), 18–20 m2. Muun tilan yhteydessä varataan 10 m2
- materiaalien säilytys (puu- ja kierrätysmateriaalit), 18–20 m2. Muun tilan yhteydessä varataan 10 m2
- materiaalien säilytys (kangas-, lanka-, kuitu- ja kierrätysmateriaalit, oheistarvikkeet), noin 10 m2
- tilakohtaisten suojavarusteiden säilytys (säilytyksen tilantarve määritellään koulukohtaisesti)
- työvälineiden ja laitteiden säilytys (säilytyksen tilantarve määritellään koulukohtaisesti)
- oppilastöiden säilytys (säilytyksen tilantarve määritellään koulukohtaisesti)
- taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön varasto (säilytyksen tilantarve määritellään koulukohtaisesti), 5–10 m2