POPS(2014) oppiaineille määriteltiin tavoitteet, sisältöalueet ja hyvän osaamisen kuvaus.
1.8.2021 voimaan astuvat päättöarvioinnin kriteerit on muodostettu olemassa olevien opetuksen tavoitteiden, arvioinnin kohteen sekä oppiaineiden keskeisten sisältöjen pohjalta.
- Perusopetuksessa on kaikille oppilaille yhteiset tavoitteet, joiden suunnassa opetus ja oppiminen toteutuu.
- Kriteerit kuvaavat joidenkin arvosanojen saamisen edellyttämää osaamista, ne eivät ole eri tasoisia tavoitteita.
- Oppiaineen opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt vuosiluokkaistetaan paikallisessa opetussuunnitelmassa. Osaa tavoitteista käsitellään kaikilla vuosiluokilla, osaa ehkä vain yhdellä vuosiluokalla riippuen oppiaineesta.
- Opetuksen tavoitteista on johdettu oppilaan oppimisen tavoitteet, oppimisen tavoitteita ei vuosiluokkaisteta.
Päättöarvioinnin kriteerityössä on muokattu paikoin sekä arvioinnin kohdetta että arvosanan 8 kriteeriä eli osaamisen kuvausta. Mahdollisissa muutoksissa pyrkimys on ollut yksiselitteisyys ja yhdenvertaisuus.