Käsityöoppiaineen kannalta kriteerien uudistuminen ja tarkentaminen merkitsi kuhunkin käsityön tavoitteeseen laadittuja tarkempia osaamisen tason kuvauksia arvosanoille 5, 7 ja 9. Hyvän osaamisen kuvausta, numeron 8 kriteereitä, ei muutettu. Kriteerityö pohjautuu Krathwohlin ja Anderssonin taksonomiaan, jota käsityö oppiaineen kohdalla on hyödynnetty mm. hierarkkisuudessa: ylempi tiedonulottuvuuden taso pitää sisällään alemmat tiedonulottuvuuden tasot. Esimerkiksi metakognitiivinen taso sisältää fakta-, käsite- ja menetelmätiedon ulottuvuudet. Taksonomia soveltuu sen kuvaamiseen, missä määrin oppilas osaa jotakin. Käsityöoppiaineen kohdalla se tarkoittaa niin käsityön eri työtapojen- kuin myös ajattelun taitojen osaamista.
Krathwohlin ja Andersonin taksonomia
Lue lisää Käsityön päättöarvioinnin dioista 11-15, Taksonomia.