Lukion toisen kotimaisen kielen ja vieraan kielen eri oppimäärille on asetettu lukion opetussuunnitelman perusteissa tavoitetasot .
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa taitotasoasteikon avulla määritellään hyvän osaamisen eli arvosanan kahdeksan (8) edellyttämät tiedot ja taidot perusopetuksen 6. ja 9. vuosiluokan päättyessä. Lukion opetussuunnitelman perusteissa ei perusopetuksen tapaan määritellä hyvää osaamista (arvosana 8). Lukio-opetuksessa opiskelijat hyödyntävät taitotasoajattelua alusta lähtien arvioidessaan omia taitojaan ja edistymistä opinnoissaan. Taitotasot on myös nähtävä osana jatkuvaa, elinikäistä oppimista, johon lukioaika antaa suuntaa ja pontta sekä opiskelijalle välineitä edistää omaa oppimistaan lukion päätyttyäkin.
Tavoitetasoja lukiossa ei ole sidottu tiettyihin arvosanoihin, mutta näyttöä on siitä, mille taitotasolle oppimäärien eri tuntimäärien puitteissa on mahdollista päästä. Opintojen alkuvaiheessa palautteenannossa painottuu opiskelijan taito kehittää kielenopiskelutaitojaan. Opintojen edetessä kielitaidon kuvausasteikkoa voidaan hyödyntää enenevästi opiskelijan osaamisen tasoa määriteltäessä. (LOPS2015 lähtien)
Oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu kaikkiin kielitaidon osa-alueisiin eli vuorovaikutukseen sekä tekstien tulkinta- ja tuottamistaitoihin (laaja tekstikäsitys).
Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa eri kielissä tai oppimäärissä kehittyvän kielitaidon kuvausasteikon tasot alla olevan luetelman mukaisesti ja osaa suhteuttaa omaa osaamistaan tavoitteeksi asetettuihin taitotasoihin. Opiskelija asettaa omia tavoitteitaan, arvioi taitojensa kehittymistä ja kehittää niitä edelleen.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi (LOPS2015 lähtien)
- A-oppimäärä:
- B2.1 taito toimia vuorovaikutuksessa
- B2.1 taito tulkita tekstejä
- B1.2 taito tuottaa tekstejä
- B1-oppimäärä:
- B1.1 taito toimia vuorovaikutuksessa
- B1.1 taito tulkita tekstejä
- B1.1 taito tuottaa tekstejä
- B3-oppimäärä:
- A2.2 (taito toimia vuorovaikutuksessa),
- A2.2 (taito tulkita tekstejä),
- A2.1 (taito tuottaa tekstejä)
- Äidinkielenomainen ruotsi -oppimäärä:
- B2.2 (taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä)
Toinen kotimainen kieli, finska (LOPS2015 lähtien)
Oppimäärä |
Taito toimia vuorovaikutuksessa |
Taito tulkita tekstejä |
Taito tuottaa tekstejä |
---|---|---|---|
A-suomi |
B2.1 |
B2.1 |
B1.2 |
B1-suomi |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
B3-suomi |
A2.2 |
A2.2 |
A2.1 |
Äidinkielenomainen suomi |
B2.2 |
B2.2 |
B2.2 |
Vieraat kielet (LOPS2015 lähtien)
Kieli ja oppimäärä |
Taito toimia vuorovaikutuksessa |
Taito tulkita tekstejä |
Taito tuottaa tekstejä |
---|---|---|---|
Englanti A |
B2.1 |
B2.1 |
B2.1 |
Muut kielet A |
B1.2 |
B1.2 |
B1.2 |
Englanti B1 |
B1.2 |
B1.2 |
B1.2 |
Muut kielet B1 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
Englanti B2 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
Muut kielet B2 |
A2.2 |
A2.2 |
A2.2 |
Englanti B3 |
B1.1 |
B1.1 |
A2.2 |
Aasian ja Afrikan kielet B3 |
A2.1 |
A2.1 (puhuttu teksti) A1.3 (kirjoitettu teksti) |
A2.1 (puhuttu teksti) A1.3 (kirjoitettu teksti) |
Muut kielet B3 |
A2.1 |
A2.1 |
A2.1 |