Kestävä kehitys on laaja aihepiiri, joka ylittää perinteiset oppiainerajat. Se on monitulkintainen ja poliittinen teema, joka suuntaa tulevaisuuteen. Koska tulevaisuus ei ole vielä tapahtunut, on siitä keskustellessa siedettävä paljon epävarmuutta. Lisäksi kestävään kehitykseen liittyy haaste kannustaa oppilaita ja opiskelijoita aktiivisiksi kansalaisiksi.
Kestävää kehitystä tukevan pedagogiikan on otettava nämä erityispiirteet huomioon. Toimiva kestävyyskasvatus on kokonaisvaltaista ja monialaista. Aihetta tarkastellaan usean oppiaineen näkökulmasta. Esimerkiksi toiminnallisuus ja tutkiva oppiminen sopivat hyvin osaksi koulun kestävyyskasvatusta.
Lisäksi on tärkeä liittää opittavat aiheet oppijan omaan arkeen. Tulevaisuuteen liittyvä epävarmuus ja esimerkiksi ilmastonmuutoksen aiheuttama huoli on hyvä huomioida opetusta suunnitellessa, pyrkiihän kestävyyskasvatus ylläpitämään toivon ilmapiiriä.