Muuta kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien määrä kasvaa jatkuvasti myös ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi osalla ammatillisen koulutuksen opiskelijoista on haasteita luetun ymmärtämisessä ja/tai kirjallisessa ilmaisussa. Kielitietoisessa opetuksessa ja ohjauksessa kielen merkitys ammatin oppimisessa tunnistetaan ja ymmärretään osana opittavaa asiaa ja ammattia. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijan valmiuksia hallita alan ammattikieltä, -sanastoa, kielen käytön tapoja.
Ammatillinen opettaja tuntee parhaiten oman alansa ammattikielen. Kielitietoinen opettaja tunnistaa alansa kieleen liittyvät erityispiirteet ja huomioi nämä opetus- ja ohjauskäytännöissään. Jokainen opettaja ja ohjaaja on myös kielenopettaja. Pienilläkin muutoksilla opetuksessa ja ohjauksessa voi olla suuri vaikutus opiskelijan osallisuuden kokemukseen opinnoissa, osaamisen lisääntymiseen sekä tutkinnon tai koulutuksen suorittamiseen.
Vaikka ammatillisessa koulutuksessa on tärkeää oppia työelämässä käytettävä kieli, yhtä tärkeää työelämän näkökulmasta on myös kielitaidon monipuolisuus. Työyhteisöt ovat yhä useammin monikielisiä ja monissa työtehtävissä tarvitaan useamman kielen osaamista. Ammatillisten perustutkintojen yhteiset tutkinnon osat mahdollistavat monipuoliset kielivalinnat ja koulutuksen järjestäjä voi tarjota opiskelijalle mahdollisuuksia kielitaidon kehittämiseen aina uuden kielen alkeista jo opitun kielitaidon syventämiseen.